tisdag 29 januari 2008

En nostalgitripp tillbaka till forntiden

Av någon märklig anledning har jag registrerat mig på något som heter StayFriends. Det går i princip ut på att man registrerar sig i sin skola i sitt avgångsår i sin klass. I bästa fall har flera andra klasskamrater också registrerat sig, och så kan man hålla kontkaten med dem. Men var det 27 år sedan man gick ut nian och man inte haft kontakt sedan dess är det kanske tveksamt om man har så mycket gemensamt.

När jag gick i trean flyttade vi från en betongförort söder om stan till en annan betongförort norr om stan. Igår kväll fick jag för mig att jag skulle söka på min avgångsklasser i min första skola. Och där hittade jag en massa bekanta namn, folk som jag alltså inte träffat sedan 1974. Men uppenbart är att jag minndes deras namn. Och när jag läste namnen hamnade jag rätt in i minnen från den tiden. Jag försjönk en bra stund i minnen inför de olika namnen som jag mindes från min klass. En ganska intressant upplevelse.

Inga kommentarer: