torsdag 10 januari 2008

Dagboksblad 10 januari 2008

Idag fick jag återigen den stora äran att hämta och lämna på dagis. (Frun påstod att hon hade så mycket att göra på jobbet så hon inte hann hämta och lämna. Som om inte jag skulle ha det då.) Nu på kvällen ringde Ias uppfödare för att bl a prata lite om C-höfter. Och hon sa ungefär samma sak som ni andra som kommenterat redan sagt. Hur som helst, det är väldigt skönt med en uppfödare som bryr sig om sina valpköpare även långt efter dom betalat för valpen. Dom i grannskapet som har lagotton Gino berättar att Ginos uppfödare har dom i stort sett ingen kontakt med längre. Den uppfödaren verkar inte bry sig ett dugg hur det går för dem. Tack Lotta för att du bryr dig.

Vi har avslutat kvällen med att titta på filmatiseringen av Jane Austens Northanger Abbey. Frun är (så klart) en stor beundrare av Jane Austens böcker, så det var självklart för henne att se filmen. Ia tyckte dock inte att filmen var så underhållande, vilket hon också påpekade för frun. Men nu har dom bägge två gått och lagt sig, vilket jag också ämnar göra strax. Eller nu.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst har vi en fantastisk uppfödare!

Hundblues sa...

Tveklöst

Anonym sa...

Hej! Har en lagotto från samma kennel som er och jag håller med om att det är en otroligt engagerad uppfödare. Mio som han heter har D-höfter! Har inte märkt att Mio har ont tvärt om far han omkring som en galning i skogen. Av den anledningen blev jag så klart chockad när jag fick resultatet. Han är idag 2 1/2 år. Jag ger honom ett specialfoder som heter Eukanuba - Sensitive joints (svindyrt) med glukosamin samt håller stenkoll på vikten. För övrigt är det en kelig kille som älskar människor och hundar, hatar kroppsvård då vill han gärna kaxa till sig ENVIS SOM EN TERRIER har en otrolig arbetslust. Hälsningar

Christin Kaliff i Norrköping

Hundblues sa...

Hej Christin och välkommen till min blogg (eller är du en sån där som "tjuvläst" under en lång tid utan att ge dig till känna).

Alltid lika roligt när man får medhåll i sina åsikter.

Bara för en okunnig, varför behöver du ge Mio extra glukosamin?

Men det där med likheterna med en terrier brukar jag uttrycka lite annorlunda. Jag är väl inte överväldigande förtjust i terrierns temprament, så jag vill inte gärna likna en lagotto vid en terrier. Därför säger jag att en terrier är ettrig, men lagotton är envis. Envis har nämligen för mig en mer positiv klang.

Anonym sa...

Ser man på, Christin kommenterar. :D Christin och Mio kommer vi i håg, det var länge sedan man såg till dem på utställningar.

Hundblues sa...

Ja Hannah, det kunde man ge sig på. Vilka lagotto och dess ägare känner du inte till? Det kommer ett separat inlägg om det endera dan :)

Anonym sa...

Jag måste oxo "mossa" på Christin & Mio: " Hej hej,det var längsedan".

Anonym sa...

Glukosamin smörjer lederna, vilket är bra då man har leder som inte riktigt passar in i varandra (vilket är problemet med C, D och E höfter).
Cimba äter också foder med glukosamin i, för att hon har artros.

Det man kan "räkna" med är att en hund med C höfter (eller värre) får artros när den börjar bli äldre, men det är inget som säger att en hund med fria höfter inte får det (Cimba tex, hade Ua på höfter och armbågar när hon röntgades).

Nu har ju inte jag samma uppfödare till Tosca som ni har, men jag håller med. Det är härligt med engagerade uppfödare som bryr sig långt efter att man köpt hunden!

Hundblues sa...

Jaha, det är alltså bara jag som inte känner Christin och Mio.

Tack Helena för förklaringen.

Anonym sa...

Ja vi är också lyckligt lottade med engagerad uppfödare. Tina på Chicabeams. Det betyder jätte jättemycket så tänk på det alla uppfödare =)

Hundblues sa...

Mia, jag har också förstått att ni är lyckligt lottade. Vilken tur vi har haft :) Eller om det är skicklighet när vi valde.

Anonym sa...

Här är det alltid tur, aldrig skicklighet....eller var det tvärtom....

Hundblues sa...

Helena, jag instämmer

Anonym sa...

Hej igen! Erkänner att jag har läst din blogg en tid. Hej Hannah och Karin, länge sedan. Har inte kommit iväg på utställningar då jag har en liten "tvåfoting" på snart 10 månader. Hoppas att jag kan komma och heja på er på utställningar inom snar framtid. Hmm erkänner att jag har läst era bloggar också utan att ge mig till känna. Lovar att hälsa nästa gång.

Hälsningar

Christin Kaliff

Anonym sa...

Mio kommer ifrån C-kullen, alltså kullen mellan Basta och Ia.
Christin var ute på lite utställningar det första året,-06, så det är ganska längesedan vi såg till dem senast.
Synd .....

Angående vår uppfödare så kan jag bara hålla med de övriga här.
Men sedan beror det väl lite på oss valpköpare oxo, vi är ju så himla trevliga!!! Nää skämt åsido,det handlar väl lite om personkemi ......
och "Alla kan ju inte älska alla här i världen"!!!

Hundblues sa...

Christin, det är helt OK med "smygläsare" också ;) ALLA läsare uppskattas. Men det är extra roligt med kommentarer, så man vet vilka som läser. Och det vore väl väldigt roligt om vi sågs på någon utställning i sommar.

Karin, det ligger något i det du säger. Det kanske är med uppfödare som med barn och hundar; man har sådan uppfödare man förtjänar. Och då förtjänar vi ju bara det allra bästa :)

Anonym sa...

Roligt christin, att du ger dig till känna. Visst var norrköping eller nyköping i dina trakter? då får du komma till någon utställning där i sommar för att hälsa, eller ställa.

Anonym sa...

Ja men hallå kan ni låta en stackare klämma in en liiiten kommentar här eller;)

Bara det att ni redan svarat på allt;)
Glucosamin finns snart i allt hundfoder sen sägs ju att även Ishavsalger är bra mot leder och massor av annat.Jag har fått en jätte burk sådant av Primos uppfödare ( som för övrigt är helt underbar!!)Ja då hade jag väl inte mycket mer att tillägga...

Jo angående det där med "tanter" och ha kontroll...jag tillhör nog en av dom som inte har kontroll över ett endaste dugg...vet ju knappt var jag har mig själv;)

Hundblues sa...

Visst får du klämma in dig Tessan. Du får plats här mellan Hannah och mig. Isahavsalger, det låter inge gott. Kallar du en sådan uppfödare helt underbar som ger dig sådant äckligt jox? Näe, skojja bara. Jag vet vilket oerhört fint stöd du får av Pia. Men som Karin sa, det beror ju lite på oss valpköpare också. Så Tessan, du är välkommen in i Fy-fan-va-vi-e-bra-klubben, som väljer så bra uppfödare.