torsdag 17 januari 2008

Dagboksblad 17 januari 2008

Nu närmar vi oss slutet på arbetsveckan, och det är då man ser de första tecknen på om man är ung eller gammal. (Tror jag skrivit detta förut, men för eventuellt nytillkomna läsare kommer här en repris) Man skiljer gammal från ung genom att fråga om han/hon är trött eller utvilad på måndag morgon. Den som är utvilad efter helgen är gammal, den som är trött efter helgen är ung. Och följdaktiligen får man en indikation redan på fredagen. Trött på fredag-gammal, pigg på fredag-ung. Och jag då, som är trött på måndag, men lika förbannat trött på fredag; hur gammal är jag? (Svar: En vacker och genomklok och lagom tjock man i mina bästa år)

Idag har Ia promenerat hem från dagis. Ja inte ensam, hon hade sin matte med sig. Det var enligt utsago en väldigt lyckad promenad, och Ia var vansinnigt glad när dom kom hem. Frun har också börjat få ordning på det där med att Ia ska sitta framför. Ni som kan rallylydnad vet vad jag menar. Ni andra kanske också förstår. Fast jag tycker hon har fuskat. Hon har använt klicker. Och återigen ser man hur himla enkelt allt är med klicker. Om man gör rätt alltså¨.

På kvällspromenaden mötte vi en hund av obestämt ursprung (lite cavalier king charles spaniel och lite amerikansk cocker spaniel). Och jädrans vad Ia for runt honom och ville leka. Men eftersom det var en hund med en respektabel ålder var han inte speciellt leksugen, men vifta på svansen kunde han.

Nu har vi kommit in och Ia har gått och lagt sig. Hon verkar lite trött av allt promenerande idag. Dessutom har dagispersonalen plågat henne genom att schamponera henne. Hon och hennes golden-kompis rullade sig i bajs på morgonpromenaden. Myigt. Tyckte dom.

6 kommentarer:

ulrika sa...

Testar och ser om jag lyckas knäcka cybervärldenkoden nu (den dementa damen kommer inte på hur man loggar in...) Regn på morgonen och under dagen, blött och glashalt och som om inte det vore nog ikväll snöar det här i Luleå (det iockförsig jättebra ) men man ser ju inte isfläckarna då man går! Snacka om att man var Bambi ibland ute. Tito var som vanligt jättelycklig och full med bus, då är det kul att träna lite med honom.

Hundblues sa...

Ulrika det går ju som lysande.

Illa med snö på isfläckarna. Här nere i djupa södern har vi ett annat problem. Det är runt fem grader varmt, och det har det varit en tid, men likförbannat finns det hala fläckar på den annars torra asfalet. Jag begriper inte hur det går till.

ulrika sa...

Glömde ju fatiskt kommentera detta med släkten, tänk vad världen är bra liten. Mina nya cyberlagottokompisar har dessutom hundar som är släkt med min! måste berratta det för Carina (uppfödaren) som har sparat en av valparna (Loppan).
Ia tycks gilla sitt dagis, själva har vi inget till vår herre. Jag åker hem de flesta luncherna och rastar honom (fördel med en inte så stor stad man har nära till allt).

Hundblues sa...

Liten värld ja, man blir lika förvånad varje gång man upptäcker bevis för det, fast det faktiskt händer ganska ofta.

Jodå, Ia gillar sitt dagis, och det gör vi också. En himlans tur har vi haft med det.

Anonym sa...

Mysigt med "bajsrull" ........
Btw så har jag oxo en släkting här då, min Basta är ju efter samma hundar som Ia!!!
Hej hej Ulrika & Tito!!!!
/Karin

Hundblues sa...

Karin det är trevligt med en stor familj.