lördag 12 januari 2008

Dagboksblad 12 januari 2008

Lördag och jag har värre ont i axeln än vad jag tycker är roligt. Skulle nog behöva vila den lite. Framför allt skulle jag behöva diska, dammsuga, bära in ved, bära ut slaskhinken och skotta snö lite mindre. Jag ska se om jag kan få en läkare att skriva ett sådant intyg.

Morgonen började med hundpromenad och sedan frukost. Jag var inte med och promenerade hund men jag var med och åt frukost. Sedan ägnade vi en stor del av förmiddagen åt att plocka och städa. Samtidigt som vi åkte iväg för att lämna kartonger och dylikt vid återvinningscentralen passade vi på att lägga två spår ute i skogsdungen. Väl hemkomna och efter att ha käkat lunch drog vi iväg för att spåra. Trots att det var väldigt länge sedan vi spårade gick det väldigt bra. För Ia. För frun gick det sämre. Att hålla koll på spårlinan alltså.

När vi sedan lite senare åkte för att handla slank vi in på djuraffären som finns i det köpcentrum vi oftast frekventerar när vi ska handla. Eftersom frun i sin julklappsbok "Vad gör jag när hunden drar i kopplet" hade läst att det är bra att ha ett koppel som är mellan 2 och 3 meter, skulle vi se om affären hade något koppel mellan 2 och tre meter. Det hade dom inte. Dom hade ett svart fult på 2 meter och ett rött inte-fullt-så-fult på tre,5 meter. Vi köpte 350cm-kopplet. När vi provade det kopplet efter middagen måste jag säga att det var lite annorlunda. Det är ju inte helt enkelt att hålla koll på ett koppel som är 1,2 meter längre än vad man är van vid. Och Ia var inte heller så van att kunna röra så mycket. Hon betedde sig nästan som om hon var helt lös, dvs kom tillbaka till oss när hon hade dragit iväg. Och det vete fan om det inte fungerade lite bättre än vårat vanliga 180cm-koppel. Får prova mer i morgon. På promenaden mötte vi ytterligare en lagotto, som i alla fall jag inte träffat tidigare. Frun tror sig dock minnas att hon träffat den. Hon var inte lika fin som Ia (såklart).

Tydligen har promenader och spårande tröttat ut Ia för hon sover redan. Och i morgon ger vi järnet igen, så hon blir lika död då.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter inte så bra det där med din axel. Kanske ska kolla upp den. Kanske finns det nån magisk salva att stryka på????
Tänk va vad så små enkla saker kan hjälpa till och i det här fallet ett koppel som är lite längre. Ja hoppas detblir bättre.
Kramar Breezie

Hundblues sa...

Breezie, jag smörjer med Voltaren gel. Det har inte hjälpt än, men enligt initierade källa (alldeles strax examinerad sjuksköterska) kan man behöva komplettera med piller också. Jag ska prova det innan jag söker läkarhjälp. Men tack för omtanken ;)