onsdag 2 januari 2008

Dagboksblad 2 januari 2008

Så var det åter dags för en av dessa viktiga dagar i livet. En dag då man, i alla fall delar av dagen, kan ägna sig åt bara sig själv. Jag är fortfarande ledig men frun har börjat arbeta. När jag meckat en stund med bloggen (jag har försökt, och faktiskt lyckats, lägga till en räknare) åt jag frukost, gick ut med hunden och begav mig sedan in till stan. Det är något bland det trevligaste jag vet, att ensam flanera i stan utan något egentligt ärende. Så det gjorde jag idag. Under några timmar gick jag planlöst runt i stan och tittade på folk. Dessutom fikade jag (självklart). Jag köpte två skivor och åkte sedan hem.

När jag kom hem promenerade jag hunden. Både nu och vid morgonpromenaden var Ia otroligt sugen på att rulla sig i den lilla snömängd som finns här omkring. Den är dock lite svårrullad eftersom det är skarsnö. På morgonen var det inga som sköt raketer, men nu till eftermiddagen hade ungjävlarna vaknat och börjat skjuta igen. Och eftersom jag nu har en hund som inte är rädd vill jag vårda den egenskapen, och kanske inte springa rakt in i värsta jävla fyrverkeriet.

Nu på kvällen har vi påbörjat övningen att Ia inte ska vrålskälla när det ringer på dörren. Det är OK att hon skäller till, men sedan ska hon springa till hallen och sätta sig och vänta tills den som ringde på dörren kommit in. Sammanfattningsvis kan jag säga såhär: Vi är inte färdiga ännu!

Inga kommentarer: