fredag 18 januari 2008

Dagboksblad 18 januari 2008

I morse när jag vandrade till bussen var det milt ute och fåglarna hade börjat sjunga vårsånger. Det är väl i och för sig trevligt, men det ska inte vara vår i januari. Och jag vet att det förr eller senare kommer ett bakslag, även om det inte tänker bli någon vidare vinter i år. Men märkligt är det.

Idag har Ia inte rullat sig i bajs på dagis. Däremot blev hon väldigt skitig när vi var ute och promenerade efter middagen. Mycket vatten och lera finns det att gå i om man är hund. På promenaden mötte vi några som var ute och gick med sina hundar, kan det varit springer spaniel? Tror det. I alla fall sätter en av hundarna igång att vrålskälla på oss när vi möts. Hon som fanns i andra änden på den hundens koppel ställer sig och skäller hon med. På hunden. Men dom orden som hon använde kan jag garantera att hunden inte förstod, så jag gissade att även om det var hunden hon skällde på var det med oss hon kommunicerade. Hon skämdes väl för att hon inte hade bättre koll på sin hund. Men jag kan säga att jag hade haft större respekt för henne om hon hade erkänt att hon inte lyckats uppfostra sin hund, än om hon skäller ut sin hund för hur den beter sig. Det sistnämnda har garanterat motsatt effekt, i synnerhet som hon hade sträckt koppel.

Frun har också konstaterat att typen av belöning spelar väldigt stor roll för hur följsam Ia är. Med väldigt gott godis är hon hur lyhörd som helst. Bra att veta.

I morgon får vi gäster. Då gäller det att Ia är uttröttad. För att orka trötta ut Ia i morgon måste vi börja tidigt, så nu är det läggdags för mång av oss.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en hund som kan bära sig åt så där som den hunden du mötte, och visst har även jag tappat fattningen ibland och skällt, jag med. Men blir det bättre? Nej, det blir det inte, så jag undviker det så gott jag kan.

Här är vi två som gillar Let´s Dance. Är en trevlig fredagsunderhållning.

Anonym sa...

Skriver mitt inlägg här angående Lagotto som är släkt. Vi är ju en enda stor familj dom härstammar ju alla från Italien;!!( Ja ja börja nu inte med att dom härstammar från fenicierna hit och dit bakåt i tiden:) )
Trevlig helg!Let´s dance!!

Hundblues sa...

Tessan, visst kan man se det så. Med det gör du väl bara för att du kännner dig utanför "släkten" ;-)Men glöm inte bort att Primo också tillhör "släkten". Jag kommer inte ihåg på vilket sätt, men jag har kollat tidigare.

Yvonne, jag har en hund som OFTA gör saker jag inte är nöjd med, så jag vet precis vad du menar. Och tappa fattningen har jag också gjort flera gånger. Men jag har aldrig skällt på min hund för att någon annan ska höra det och tro att jag kan något. Och det har säkert inte du heller.

Det är bra att ni gillar lets dance. Jag vet att jag tillhör en minoritet som inte tycker om det. Men det kan jag leva med.

ulrika sa...

Du är inte ensammen om att inte gilla Lets Dance i veckan skrev vår krönikör i Kuriren (norrbottens ) att han inte förstod sig på dylika tv program. Så du är int ealena.... Själv gillar jag att titta men fattar mig inte på dockhussåpor.....
Förretsen appråpå detta med släkten jag vet Tessan alla är de släkt på nått sätt men det är ganska kul att hitta gemensamma faktorer så där. Imorgon får jag träffa Lizzie (Primus syster) hon är bara SÅÅ söt o trevlig och Primus är ju SÅÅ snygg och de är lagottos och det är huvudsaken.

Hundblues sa...

Ulrika, skönt att höra att man inte är helt ensam.

Anonym sa...

Jag vet ju att det är det ni menar Ulrika med att hitta gemensamma faktorer, jag skojjade ju bara för att inte känna mig "utestängd" ;) ha ha!
Primus är gasolkök, Primos syster ska du träffa!Ha ha nu är jag petig.... Kram från mig
Trevlig helg!!