torsdag 1 januari 2009

Dagboksblad torsdag 1 januari 2009

Så inleder vi det nya året med lite nyordning på denna blogg. Från och med nu kommer jag att även skriva veckodag i rubriken. Detta för att jag inte ska villa bort mig totalt.

Som traditionen bjuder, både för att det år nyårsdag och för att det är jullov, blev det en förmiddagspromenad. (Förr i världen, firade vi alltid nyår hemma hos min farmor och farfar i Mölnlycke utanför Göteborg. Då var det också alltid nyårsdagspromenad, trots att det inte fanns hund. Den promenaden gick inte sällan i Slottsskogen, och slutade ofta antingen på Björngårdsvillan eller Vita Bandet, de två kaféerna som fanns i Slottsskogen på den tiden, och man brukade landa där ungefär när backhoppningen hade börjat på TV. Dessvärre finns varken backhoppningen, Björngårdsvillan, Vita Bandet eller min farmor och farfar kvar.) Vi passade på att sträcka ut promenaden ordentligt, så först efter närmare två och en halv timme var vi tillbaka. Då satt det rätt bra med varm choklad kan jag säga. I alla fall om man inte är hund. Eftersom vi var lite sega på morgonen var klockan redan bortemot två när vi kom hem, och lite senare kom fruns syster för att spela spel med hugade spelare i vår familj. Själv sov jag middag.

När fruns syster hade spelat klart och åkt hem, kom svärmor förbi, och käkade middag. Medan det röjdes efter middagen promenerade jag Ia i ytterligare en halv timme. Och sedan satt det inte helt fel med ett bastubad kan jag säga. Kvällen rundades av med att vi tittade på en filmatisering av Jane Austens bok Förnuft och Känsla.

Inga kommentarer: