onsdag 31 december 2008

Dagboksblad 31 december 2008

Årets sista dag, varför skulle den börja annorlunda än de andra detta jullov. Sålunda morgonfika, frukost och så hundpromenad. Sedan började somliga av oss städa inför kvällens nyårsfirande och besök. Bortemot två kom den första delen av den gästande familjen. Vi satte oss då och bläddrade igenom mina 20 kokböcker med italiensk mat. Vi hade nämligen bestämt oss för att nyårssupén skulle gå i det italienska kökets tecken. Efter två timmars bläddrande hade vi skapat en meny och en handlingslista, och vi begav oss till Ica-butiken för att handla. Väl hemkomna från affären påbörjades middagen. Strax efter fem kom övriga delar av den gästande familjen och vi började spela Stockholmsspelet. Samtidigt lagade jag mat och klockan åtta var det dags att börja käka. Vi började med carpaccio, på Bresaola i stället för rå oxfilé. Sedan panzanella (italiensk brödsallad), tomat och mozarella, skinkinlindade melonbitar, och så huvudnumret. Rullader på kycklinglårfiléer och Tvärnöskinka kryddade med salvia, rosmarin och mejram bräserade i rött vin och risotto. Sedan såklart lite ost, och avslutningsvis en glassbomb som jag hade gjort. En glassbomb med fläderblomssorbet, vaniljglass och jordgubbsglass.

Så småningom lite kaffe med vaniljhorn och munkar, och så blev klockan raskt tjugo i tolv, och lite snopet nog tyckte de att det var dags att åka hem. Har man stannat hela kvällen kan man väl stanna till tolvslaget tyckte jag, men tydligen inte. Och nu väntar vi på att Jan Malmsjö ska ringa in det nya året.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt år!
vilken meny ni knåpade ihop

Anonym sa...

Låter som om ni fick ihop en god middag. Kan ju hålla med om att gästerna kunde stannat till tolvslaget. Jag hade också blivit snopen.Men hoppas tolvslaget blev bra i alla fall ;)

Hundblues sa...

Jodå, visst var maten bra. Vi gick inte och la oss hungriga direkt. Måste ju erkänna att jag var rätt nöjd med menyn.

Att gästerna skulle gå hem före tolv visste jag. Det som förvånade mig var att de var kvar så pass länge, och då kan man ju tycka att dom lika gärna kunde stannat över tolvslaget också. Å andra sidan är liksom inte tolvslaget något speciellt märkvärdigt tycker jag.