fredag 12 december 2008

Rapport från rasmonterundersökningen

På stora Stockholm var det en tävling om bästa rasmonter. Att vi inte skulle vinna den i år var väl ganska självklart. Men varför inte vinna den nästa år, tänkte jag. Därför fotograferade jag samtliga rasmontrar (nästan) för att i efterhand kunna utvärdera vad det är som gör att en monter vinner. Första pris gick till cairnterriermontern, andra pris gick till pudelmontern och hedersomnämnande fick bergamasco, västgötaspets samt azawakh & slougi. Och som sagt, lagotto romagnolo fick ingenting, men sämt var vi definitivt inte.





9 kommentarer:

Anonym sa...

Tror det är staket och snygga bakgrunder det hänger på. I övrigt har jag aldrig förstått vad skillnaden är.

Hundblues sa...

I så fall ska vi klä våran monter i lagottoliknande päls nästa år.

Anonym sa...

Ja montern kan inte bli annat än snyggare...
Har du redan planer?

Hundblues sa...

Vaddå "kan inte bli annat än snyggare". Vi som hade ansträngt oss maximalt utifrån givna förutsättningar ;-)

Planer och planer. Lite kanske. Jag har vidtalat min kamrat pastorn, som dessutom är författare, pianostämmare, konstnär, tapetserare, kunnig i möbelsnickeri och dessutom har bott i norra Italien, och han tände direkt på att hjälpa till att designa montern till nästa år.

Anonym sa...

Fattar inte vad snögubbe, kvast, skidor mm har med Västgötaspets att göra. Hur har dom tänkt att man ska associera?
För övrigt har jag totalt datorförbud av den läkare jag hamnade hos förra tisdagen.
Lilla Mamma

Anonym sa...

Jag tror det ska vara mjuka färger ombonat och lätt att se bilder samt text. Sen pricken över i så kan man ju alltid baka någon god kaka och bjuda på kanske nån som ser ut som en lagotto eller nått som i alla fall likar en hund. Kanske kakor i form av hundben ;)
Vad tror du om det? ;)

Anonym sa...

Här har vi gott om Lagottopäls, om du behöver.... :D

Hundblues sa...

Lilla mamma ska i så fall ge fan i datorn!!! Snögubbe och skidor? Det var flera montrar som var byggda på jul- eller vintertema, något som just nu ligger i tiden.

Breezie, det finns montrar som ser så inihelvete ombonade ut så man kräks. Så det måste nog vara lagom ombonat. Egentligen hade jag tänkt ha en burk med biscotti stående i montern, det hade säkert uppskattats. Till nästa år får jag överväga att ställa dit en espresobryggare. För övrigt vet jag en som till förra årets utställning hade bakat pepparkakslagotto. Det var häftigt.

Yvonne, jag ringer om vi ska tapetsera med päls nästa år.

Märy sa...

Herrejösses! Ställer man ut montrar också? Ja, ni hundmänniskor är för roliga. Smart idé att dokumentera de vinnande montrarna. Jag tror bestämt att en lagotto monter kommer att vinna nästa år!