måndag 22 december 2008

Dagboksblad 22 december 2008

I morse ringde klockan och väckte mig. Tanken var att vi skulle lämna hund på dagis och sedan åka till stan och köpa julklappar. Så blev det och vi landade i stan redan vid halv tio. Då har ju inte affärerna öppnat. Himla otur, vi var tvugna att fördriva tiden genom att fika på Vetekatten. Sedan drog julhelvetet igång. Men faktum är att vi klarade av det vi skulle göra, och lyckades till och med hitta en del oplanerade saker som blev jävligt bra. Ett antal timmar senare kom våra barn in till stan, och då ville dom träffas och fika. Så då blev det till att fika en gång till på Vetekatten, men denna gång med smörgås. Sedan åkte frun hem och jag skulle fortsätta köpa julklappar till henne. Hur det gick berättar jag en annan gång (efter julafton). Sedan hämtade jag hund, körde hem och så åkte vi och julhandlade.

Efter middagen började jag baka vörtbröd, koka fudge och steka köttbullar. Just nu står bröden i ugnen, det andra är klart. Så fort bröden är färdiggräddade ska jag lägga mig. I morgon överväger jag starkt att köpa mig en fritös (inte en kvinna som friterar, utan en sån där makapär som man värmer kokosfett eller olja i, frityrkokare kanske det heter egentligen). Varje år när ajg ska göra klenäter önskar jag att jag hade en frityrkokare för det är så svårt att hålla jämn temperatur på en vanlig spis. Om man har en frityrkokare kan man dessutom göra munkar och pommes frites, vilket inte är det sämsta. Pommes till julskinkan har jag inte provat, men det borde väl funka. I alla fall om man griljerar skinkan med beanaise-sås.

Inga kommentarer: