onsdag 17 december 2008

Arbetande hundar

På väg hem från jobbet idag fick jag se en person med ledarhund. Hon skulle åka samma buss som jag. Hundar kan jag säga, kan ingenting om svensk kö-teknik och kö-hövlighet. Så fort bussen kommit satte hunden full fart mot dörren och trängde sig raskt före alla andra i kön, och jag såg hur hundägaren kämpade emot och försökte be om ursäkt.

De flesta hundar älskar att arbeta. Och de mår bra av att arbeta. Därför är det alltid roligt att se arbetande hundar tillsammans med sin förare. (Det vet alla som sett tryffelfilmen). En arbetande hund (ledarhund, assistanshund, epelepsihund) som hjälper sin förare till ett någorlunda anständigt liv, är därför bland det finaste som finns. Sånt gör mig glad att se på väg hem från jobbet en gråregning dag i december då man bara önskar att det snart ska bli jul.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ledarhundar får lära sig på hundskolan att ALLTID gå först.
Lilla Mamma

Hundblues sa...

Ja, eller också är de släkt med lagotton.

Anonym sa...

Vaddå, inte är lagotto gå-först-hundar inte....
Fast jag håller med om att det är kul att se hundar i arbete, oavsett vad de arbetar med.

Hundblues sa...

Nä just det Helena. Jag tänkte fel. Lagotton är ingen gå-först-hund, den jagar inte och den är allergianpassad. Dessutom älskar alla lagotto att bada.