lördag 27 december 2008

Dagboksblad 27 december 2008

Och så försöker vi igen. En dag då man kan lyssna på musik, promenera hund, fika, läsa böcker, titta på TV eller film eller bara kontemplera. Ja, och så inviga lite julklappar. Efter förmiddagens hundpromenad påbörjade jag konststycket att baka vaniljhjärtan i de nya formar jag fått av mina barn i julklapp. Eftersom jag är en erfaren bagare (observera, erfaren betyder inte med automatik "duktig", utan det betyder "en som bakat mycket och varit med en del") visste jag att första gångens vaniljhjärtan kommer bli misslyckade, och jag funderade på olika sätt att liksom hoppa över "första gången" och gå direkt på andra omgången. Men jag kom aldrig på hur jag skulle göra, så i stället valde jag att börja med en halv sats. Och precis som jag förutsett, blev dom inte bra. Och orsaken borde jag ha kunnat räkna ut från början. Man klär ju en liten form med deg, sedan klickar man i vaniljkräm och slutligen lägger man ett lock på och så bakar av det i ugnen. Luft som värms upp utvidgas, och luften i ett vaniljhjärta är ganska mycket luft, och den utvidgar sig som fan, så mina vaniljhjärtan såg höggravida ut allihop, med en stor bula mitt på. Sedan sjönk bulan ihop och gick sönder. I alla fall, det gick att få ut dem ur formarna och pudra florsocker på, så upplagda på ett fat så de väldigt fina ut. Och nybakade kakor är ju alltid goda, så det var inga problem att äta dem.

När jag ändå stod i köket satte jag en deg till rosenbullar också. Och lagade middag. Fruns syster kom över för att käka middag, spela Stockholmsspelet och sjunga SingStar. Förutom att spela spel ägnade jag kvällen åt att läsa, baka ut rosenbullarna och sätta en ny deg för att inviga nästa julklapp, baguetteplåten. Degen satte jag i kväll, bakade ut dem och ställde plåten i kylen, för att baka av dem i morgon bitti, lagom till frukost. Nybakad baguette till frukost säger man inte nej till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Penslade du formarna med smält smör innan du la i degen ?
Lilla Mamma

Anonym sa...

När du ändå pratar om att baka, har du lust att skicka över hur du gör den där pajen med maräng och persikor?
Det vattnas i munnen bara jag tänker på den.

Hundblues sa...

Nix, jag penslade inte formarna med smör, jag smorde dom med kallt smör, och det gick hur bra som helst.

Helena, receptet skickat via mejl.