lördag 6 december 2008

Dagboksblad 6 december 2008

Tidigt som fan rusade vi upp i morse, och redan vid halvåttablecket rullade vi iväg till mässan. Det var väl inte världens tryck vid rasmontern klockan 9, men från 10 och framåt var det i princip alltid någon som ville klappa hundar eller veta mer om lagotton. Vad som var ytterst frustrerande var att vi hade två hundar som betedde sig allt annat än rastypiskt. Ia låg under bordet och sov och Tosca hade knölat in sig under en stol. Dom var helt enkelt skittrötta. Så går det när man röjer sent på kvällarna. Det var jag, frun och Helena som stod där. Tanken var att vi bara skulle stå två åt gången, men det visade sig att tre inte alls var för många. Och lika roligt som förra året var det.

Efter avslutat arbetspass åkte vi till Julmarknaden på Överjärva gård. Den enda julmarknad jag står ut med, för där finns det inga handmålade kaffefilterhållare med små röda jävla tomtar på. Däremot finns det en hel del kvalitativt hantverk, men efter att ha gått runt ett tag kunde vi konstatera att vi redan har allt vi behöver inför julen. Vi fikade och åkte sedan hem.

Sedan var det dags för stora hundplågeriet. Ia åkte upp på trimbordet för att bli lite mer rastypisk inför morgondagens monterarbete. Sax, klotång och kam fick hon stå ut med. Sedan åkte Tosca upp på trimbordet för att klippas lite. Därefter åt vi middag. Sedan blev det lagottopromenad. Kvällen avslutades med fika och tittande på en film om italienska lagotto som letar tryffel. Himla roligt att se på. Gör det, ni som kan, och vill!

6 kommentarer:

ulrika sa...

Den är sevärd den Italienska filmen om tryffelsök.....
Appropå tryffel, här skall du få ett supergott (godis) tryffelrecept
150 gr mörk choklad (gärna Valrhonas Pur Caraibe),
1 dl grädde,
1 msk honung,
2 tsk rumstempererat smör,
1-1½ msk mörk rom (vet att det kan ta emot men skriver bara av receptet),
lite smält mörk choklad att rulla tryfflarna i,
kakao pulver (att rulla tryfflarna i).
Så här gör du: Hacka chokladen och lägg den i en skål, Koka försiktigt upp grädden och honungen.
Häll gräddblandningen över chokladen.
Rör till smidig konsistens. Tillsätt smöret och rör smeten jämn.
Rör ner rommen.
Låt chokladsmeten svalna tills den är fast i konsistensen, räkna med att det tar 2-5 timmar i kylen.
Ta ut små kulor med hjälp av sked, rulla chokladen till bollar.
Ställ tryfflarna i kylen.
Ta ut dem 20 min före servering och doppa dem i smält choklad. Rulla därefter tryfflarna i kakaopulvret och ställ dem kallt. Skaka av överflödig kakao och låt dem stå i rumstemperatur en stund innan de serveras.
Detta recept fick jag efter en superchokladprovning (han som höll i den är PROFFS på det och delade med sig av sina recept) så jag tänkte när jag läste i din blogg om ditt chokladtryffelinköp att nu skall du få ta del av det för det ÄR supergott och du man behöver bara äta en till kaffet... Lycka till!

ulrika sa...

Glömde skriva... Förstår att hundarna är trötta efter att ha varit monterhundar på Älvsjömässan. Stor eloge från mig, lagottoägare från norrbotten att ni står och gör pr för rasen och att ni gör det i två dagar dessutom!

Anonym sa...

Jag vill se filmen.. När får vi komma och titta på den?

Hundblues sa...

Ulrika, det receptet kanske jag ska prova till jul. Att stå i rasmontern är faktiskt bara roligt. Du missade något.

Hannah, i princip är ni alltid välkomna. Det gäller dock bara att det blir bra också. Hur ser det ut för er de kommande helgerna? Jag ska kolla vad vi gör. Men du kan glömma att ni får låna filmen för att titta på den själva. Som betalning för att ni får ser den vi vi ha ert sällskap ;)

Anonym sa...

Helgen som kommer är vi lediga, helgen efter jobbar jag

Hundblues sa...

Hannah, jag har inte hunnit kolla ännu. Återkommer