måndag 29 december 2008

Dagboksblad 29 december 2008

Och hur börjar en dag på jullovet hos La famiglia? Jo just det, morgonfika och senare frukost. Så även idag. Sedan drabbades jag, som ofta när jag är ledig, av stort behov av att åka in till hufvudstaden och flanera. Så frun och jag begav oss ditåt. I vanliga fall är vi oerhört samsynkade när det gäller att promenera. Vi har hittat en rytm som passar oss bägge två och det är aldrig problem att gå i affärer, promenera eller gå på museum. Men idag fungerade det inte alls. Efter en stund kom jag på varför. Jag åkte till stan för att flanera, och frun för att gå mellan affärer. Flanera och gå är helt olika saker, och görs följdaktligen i olika tempo. I alla fall släpade vi oss runt i stan under förevändningen att försöka hitta skjortor till mig. Men mina krav på skjortor måste var extremt konstiga, för ingenstans i hela jävla stan hittade jag en enda skjorta som jag ville ha. Kravet är enfärgad i en varm färg, men det finns inte. Jag säger det igen, DET FINNS INTE EN ENDA ENFÄRGAD SKJORTA I EN VARM FÄRG I HELA JÄVLA STOCKHOLM!!!!!!! Jag tröstade mig med praliner från NK.

På vägen hem åkte vi förbi Scandinavian Photo vid Rålis, och där köpte jag mig en kameraryggsäck. Det var en julklapp från mina föräldrar. Sedan åkte vi hem och lagade middag. Till middagen kom nyss nämnda föräldrar för att leverera det vi glömde på respektive glömde att ta med från landet på juldagen; Ias snuttefäll och en sylta som min far kokat.

Kvällen rundades av med att vi tittade på en nyinspelning av Northanger Abby (en julklapp till frun).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju tur det fanns praliner i alla fall ;)
Gott nytt år på dig

Anonym sa...

Gott Nytt År!
Ikväll har vi tvåbenta njutit av en väldigt god paj som vi fick recept på - dock utan glass men det gick det med.

Hundblues sa...

Utan glass? Stackars er, den är ju halva nöjet. Men å andra sidan är ju pajen andra halvan av nöjet, och det fick nu ju. Gott nytt år på er. Hoppas Tosca har överlevt tovlslaget.