söndag 14 december 2008

Dagboksblad 14 december 2008

Söndag, och sovmorgon? Jajjamensan, det blev det. Så småningom masade vi oss upp i alla fall, och medan fru och hund gick på promenad gjorde jag frukost (ungefär så i alla fall). Så småningom rullade jag iväg till stan för att hämta Hannahs cykel och transportera den till det ställe där den köpts in. Den hade nämligen slutat fungera. Hannah, Tristan och Joakim kom i egen bil efteråt. Sedan åkte vi hem till oss och fikade. Dock hann vi inte gå på någon promenad, vilket var synd, för vi skulle ha behövt Tristan till att leta upp mer hartryffel. Vi har nämligen börjat träna Ia att leta efter tryffel. Vi har använt den tryffel som Basta och Fixa grävde fram till rasmontern förra helgen, men den är nu liksom uppletad.

När gästerna hade åkt hem var det dags att börja baka. Jag bakade lussebullar (ja, jag vet att det är lite försent, men dom är rätt goda), vitt matbröd och ett bröd som heter rågarnold efter arnold schwarteneggerdegger. Receptet kommer från boken Riddarbageriets bröd. Mellan allt bakade lagade jag också middag, åt middag och promenerade hund. När jag la sista handen vid utbakningen roade sig frun med att kamma, karda och klippa hund. Fan vad hon är tovig.

En god söndag slutar med nybakat bröd och te på sängen, men riktigt så ville det sig inte. Frun har redan lagt sig, jag sitter fortfarande och förbereder morgondagens möten, och bröden är inte helt klara. Men jag ska nog smaka på bröden i alla fall innan jag går och lägger mig. Så det så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Första helgen i januari kan vi gå långprommis och leta tryffel. Hur låter det?

Hundblues sa...

BRA, låter det.