onsdag 14 januari 2009

Dagboksblad onsdag 14 januari 2009

Lite trött var jag allt i morse. Det blir gärna så när man är uppe sent och sitter på Stampen och lyssnar på Blues. Men så småningom kom jag till jobbet för att fullgöra min plikt gentemot aktieägarna. När jag hade fullgjort mina plikter åkte jag hem för att käka middag. Det visade sig att frun inte hunnit gå från jobbet, och varken hon eller jag hade i går eller i förrgår ägnat någon tanke åt dagens middag. Det blev helt enkelt till att improvisera fram en middag utifrån vad som fanns tillgängligt. Och det är egentligen förmågan att lösa en sådan situation som avgör en kocks kvaliteter. Vi minns ju Jan-Boris Möller och Här är ditt kylskåp, och i den andan skulle jag också vilja kunna verka. Det jag lyckades tota ihop var rest från lördagsmiddagen till mig, pyttipanna till mina barn på ris, lök, lite bacon och hot dogs, och frun fick svälta. Eller käka lite yougurt och resterna från pyttipannan.

Efter middagen begav jag mig till IOGT-NTO-föreningens första möte för året. Dagen till ära hade vi den gamle kulturministern Bengt Göransson som föreläsare. Han är ju också en aktiv nykterist i sin förening ute i Älvsjö, och han pratade kring temat Mellan uppoffring och självtillfredsställelse. Det handlade om förutsättningarna för idéellt arbete. Mycket intressant var det. Hemkommen från detta har vi fikat, och nu ska jag klämma lite på nya gitarren innan jag går och lägger mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns bra att läsa att det inte bara är jag som får improvisera ibland när det gäller maten. Du fick i alla fall nått matigt att äta, för min del slår det stopp i huvudet sånna gånger och det slutar med smörgås eller liknande :)tur det inte händer allt för ofta.

Hundblues sa...

Jovisst fick jag till något, men det var nog ren tur.