lördag 3 januari 2009

Vad är god underhållning?

Av en slump hamnade jag på en blogg om Trolleri och annan underhållning. Där hittade jag en recension av en föreställning från Hippodrome i London. Där stod något mycket klokt om god underhållning. Jag citerar:

"Begreppet artisteri definieras olika. För min del handlar artisteriet om förmågan att kommunicera med publiken. Gör man svåra konststycken utan att ha kontakt med sin publik – då är man idrottsman. Gör man konststycken och samtidigt har kontakt med sin publik – ja då är man artist."

Det räcker alltså inte med att göra svåra saker, man måste ha med publiken, och man måste ha något att berätta. Därför blir jag bara förbannad på cirkus när akrobater uppträder utan säkerhetslina eller skyddsnät. Numret blir inte ett dugg bättre för att det är farligt eller svårt. Det krävs mer av en artist.

Inga kommentarer: