söndag 4 januari 2009

Visst är det en tryffelhund vi har!

Jag visste det. Att Ia också kan hitta tryffel. Och det är ju inte så konstigt eftersom hon är just en tryffelhund. I förmiddags var Ia, tillsammans med bl a Tristan ute på Järvafältet för att leta tryffel. Inte ätbar tryffel tyvärr, utan vanlig hartryffel (eller är det hjorttryffel? Jag har hört bägge namnen, men jag vet inte om det är olika namn på samma sak eller olika sorters tryfflar. Jag får väl kolla det i min eminenta tryffelbok.) Tristan är ju en erkänt duktig tryffelletare, och uppenbarligen är han en god pedagog också, för det tog inte så lång tid förrän det började sprätta tryfflar om Ia. Att marken var frusen var inget hinder, bara ytterligare en utmaning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi vill ju också följa med och leta tryffel! (och dricka lite choklad efteråt)

Hundblues sa...

Klart ni ska följa med Helena, men du var ju i Göteborg, så enligt min uppfattning var det inte ett dugg synd om dig. Men nästa gång säger vi till, och hos oss finns det alltid en ledig sängplats om du inte vill åka fram och tillbaka samma dag.