måndag 5 januari 2009

Dagboksblad måndag 5 januari 2009

Återigen en sån där dag då frun var tvungen att arbeta (men inte jag). Jag sov ganska länge, fikade, käkade frukost och masade mig såsmåning om ut på hundpromenad. Kallt som fan var det. Och efter någon knapp timme började Ia halta lite, så då fick jag ett gott skäl att skynd mig hemåt igen. Hältan berodde troligen på is mellan trampdynorna, och är något vi sett tidigare, så det är inget att oroa sig över. På eftermiddagen begav jag mig iväg till Stinsens köpcentrum, för jag har inte varit där sedan de byggt om, vilket faktiskt är ganska länge sedan. (Å andra sidan var jag där redan på den tiden då det var Philipsson som sålde bilar in den lokalen. Man har väl sprungit en del i den delen av Sollentuna under sin uppväxt.) Det fanns riktigt många nya klädaffärer där som jag inte sett på andra ställen, och Vinn (gamla Vivo Stinsen) är en mycket välsorterad mataffär. Där har dom både DVD-filmer och sadlar till hästen. Jag köpte dock bara DVD-filmer. Dels den gamla adventskalendern Julens Hjältar, till yngsta dottern i namnsdagspresent och dels den ännu gammlare adventskalendern Ture Sventon till mig själv. Den adventskalendern är enligt min uppfattning bland de bästa som gjorts. Dessutom är den bland de bästa filmatiseringar av barnböcker som gjorts. Helge Skoog gör Ture Sventon precis så som man uppfattar honom i böckerna, och Åke Holmberg har med fantastisk fingertoppskänsla mejslat ut karaktären till en helt underbar privatdetektiv. Jag har inte hunnit titta på den ännu, men det kommer jag att göra inom en snar framtid.

Vidare på Stinsen hittade jag Stadium, och där hittade jag två par handskar till mig. Mina vanliga handskar har kommit bort och jag behövde dessutom några mer vattentäta än de jag hade. Vattentäta för att kunna hålla i ett blött koppel utan att bli blöt och kall om handen, och jag hittade ett par handskar försedda med gore-tex-membarm. Perfekt!

Sedan åkte jag hem och lagade middag, som frun och jag åt i vår ensamhet eftersom övriga familjen arbetade för nykterheten (styrelsemöte i UNF). Efter middagen var det hundpromenad på schemat, och sedan när vi kom hem blev det hundprogram på TV. Det är ju måndag! Efter det tittade vi på Det nya frågeprogrammet på TV4, Årets TV-tittare, eller vad det hette. Det var minsann inget bra program. Och nu har jag satt mig framför datorn för att skriva en del, och sedan är det väl läggdags.

Inga kommentarer: