tisdag 6 januari 2009

I stället för nyårsläften

Jag vet inte om det egentligen är så vanligt förekommande, men det talas ju i alla fall rätt allmänt om företeelsen nyårslöften. Eftersom jag till yrket är chef och projektledare har jag för vana att delegera allt besvärligt arbete. I samma anda skulle jag vilja hantera årets nyårslöften. I stället för nyårslöften som jag måste leva upp till, har jag ett antal nyårsönskningar som det blir upp till andra att förverkliga åt mig.

Jag har noterat en allt större brist på respekt och hänsyn i vårt samhälle. Denna brist gör mig mycket bekymrad. Respekt och hänsyn är värderingar som är några av de grundstenar ett sunt samhälle måste bygga på. Och respekt och hänsyn måste vara grundläggande värderingar hos alla människor i samhället. Och dessa värderingar måste serveras med moders- och fadersmjölken.

När jag sett mina barn växa upp har jag funderat mycket på vilket sätt vi föräldrar är förebilder för våra barn. För 18 år sedan (då äldsta dottern föddes) trodde jag, och idag 18 år senare, är jag helt övertygad om att allt vi gör och allt vi säger som våra barn ser och hör, påverkar dem. Därför måste vi vara väldigt försiktiga med hur vi agerar i rollen som föräldrar. Eller snarare, detta ger oss oananade möjligheter att påverka våra barn och ge dem sunda grundläggande värderingar som de kan ta med sig ut i livet. I den andan har jag följande önskningar inför 2009:

Jag önskar att 2009 blir det år då fler pappor säger till sina barn då de är ute och kör bil: "Nu är det bäst att ta det lite lungt. Det ser ut att vara en gammal tant som kör bilen framför. Hon blir säkert mycket mindre stressad om jag tar det lungt och håller ordentligt avstånd, även om hon kör långsammare än högsta tillåtna fart". Under 2008 var det alltför få bilister som ens tänkte denna tanke, och än mindre sa det till sina barn. Baserat på mina erfarenheter från att ha kört Vespa och husvagn samt när jag kört i 30 där det är skyltat 30, anser jag att vi måste lära våra barn att respektera och ta hänsyn till alla medtrafikanter och deras förutsättningar i trafiken.

Jag önskar att 2009 blir det år då alla föräldrar konsekvent inför sina barn, oavsett ålder, fördömer alla former av underhållningsvåld, såväl filmer och TV-serier som leksaker och dataspel. Jag påstår inte att dataspel skulle vara skadligt för barn och ungdomar, men jag är övertygad om att ett konsekvent fördömande av underhållningsvåld skulle öka chansen att barnen när det växer upp kommer att känna avsky inför alla former av våld.

Jag önskar att 2009 blir det år då vi börja ägna mycket mer tid åt våra barn. Läs godnatt- (och för den delen även goddag-) sagor för dem när de är små. När de blir lite större gör läxorna tillsammans, och när de blir ännu lite större ta med dem ut på bio, teater, cirkus (det kan man förresten göra redan när de är små), restaurang, pub, etc. Det är inte så noga vad, bara ni gör saker tillsammans. Och beklaga dig tydligt så dina barn hör det, när du inte kan/hinner/får umgås med dem. Det är ju ingen hemlighet att de barn som klottrar och vandaliserar i skolan, eller bara är allmänt stökiga på lektionerna gör det för att få uppmärksamhet. För att få den uppmärksamhet deras föräldrar inte har givit dem.

Jag önskar att 2009 blir det år då föräldrar på allvar börjar respektera sina barn och behandla dem som medmänniskor. Stalltips: Behandla barnen såsom man behandlar den andre föräldern. Samtala, lyssna. Vid olika uppfattning, ta och ge. Argumentera och diskutera. Har du inte några bra argument? Ge efter. Lyssna. Var hjälpsam, skjutsa och hämta hos kompisar. Även om det är mitt i natten (Stalltips: ge fan i att dricka vin till fredagsmiddagen så kan du köra bil hela natten). Under 2008 var det alltför många föräldrar som sa: "Jag tänker inte skjutsa dig till tåget. Du får ta konsekvenserna av ditt handlande. Om du är försenad för att du låg och sov för länge får du skylla dig själv." Om man ställer upp och hjälper sina barn visar man att det är så man bemöter sina medmänniskor, och följdaktligen växer barnen upp till individer som osjälviskt hjälper andra.

Jag önskar med andra ord att 2009 som går till historien som det är då världen äntligen blev en lite varmare plats att leva på, och jag hoppas att alla ni bloggvänner får ett fint 2009.

Inga kommentarer: