lördag 17 januari 2009

Dagboksblad lördag 17 januari 2009

Denna dag började inte speciellt bra. Vaknade mitt i natten och konstaterade att jag hade ont i halsen och var på väg in i en förkylning. Det betydde i sin tur att jag avstod från morgonens hundpromenad. Men jag hade svårt att övertyga frun om att jag var så pass dålig så jag inte skulle orka röja och städa, så det ägnade vi oss åt fram till klockan 2, så när som på en liten utflykt för att köpa hundmat.

Runt två begav sig hela familjen söderut, och landade i Bredängs centrum. Där släppte vi av äldsta dottern som skulle spela basketmatch i Bredängshallen, och eftersom vi planerade att promenera hund medan matchen pågick valde yngsta dottern att titta på matchen i stället. Vi andra åkte och pakerade bilen på området för det gamla anrika Långbro sjukhus, och sedan promenerade vi runt Långbro och Älvsjö. Trots att det var närmare 18 år sedan vi flyttade från Älvsjö hade vi ganska bra koll på området visade det sig.

När matchen var slut åkte vi och hämtade barn. När vi kör omkring där i Bredäng hittar vi en väg som heter Tempelriddarvägen. Så som medlem i Tempel Riddare Orden (ja, namnet ska skrivas på det sättet med särskrivning, och det är inget nytt påfund, så har det varit ända sedan orden kom till Sverige för över hundra år sedan.) blir man ju lite road när ens förening har givit upphov till en väg. Men så kan det ju inte vara, för Tempelriddare är ju ett välkänt begrepp, som i första hand inte förknippas med vårt nurvarande ordenssällskap. Men när jag sedan svänger in på Concordiavägen, blir jag lite mer fundersam. Riddartemplet i Stockholm (som jag tillhör) heter nämligen just Concordia, så då drar jag slutsatsen att vägarna faktiskt är uppkallade efter vårt ordenssällskap och vårt Tempel i Stoclholm.

Sedan kör vi barn till stan där de ska vara med och arrangera Klubb Sockerdricka. En tillställning med livemusik och kafé som är garanterat helnykter. Vi åker hem och käkar middag, och eftersom jag är lite trött lägger jag mig på soffan efter middagen. Jag somnar direkt och vaknar runt halv 10. Det är då jag inser att jag definitivt inte är helt frisk. Jag masar mig upp och lägger mig i soffan framför TV:n, och blir i princip kvar där tills det är läggdags.

Inga kommentarer: