fredag 25 juli 2008

Vad gör jag här?

Igår fick jag min lönespecifikation för juli. Jag brukar inte ägna dem speciellt mycket uppmärksamhet. Jag vet ungefär vad det står där, men igår tittade jag lite närmre på den, och i synnerhet uppgifterna om min semester. Men det var så mycket konstiga koder och siffror så jag förstod ingenting. På väg till jobbet i morse ringde jag till lönekontoret (nej, jag åkte inte Vespa) för att få hjälp att förstå. Då berättade dom för mig att jag har, förutom årets semester på 33 dagar, 54 sparade semesterdagar sedan tidigare. Och då kunde jag inte låta bli att fråga mig; vad fan är jag på väg till jobbet för?



Till mitt försvar om alla sparade semesterdagar måste jag framföra att jag har hållit på och sparat i 20 år. På många företag kan man bara spara semester i fem år, men hos oss kan man uppenbarligen spara hur länge som helst.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan är bara, om det finns möjlighet att hinna använda alla semesterdagarna?

Hundblues sa...

Jodå, det skulle jag tro. Om jag redan nu bestämmer att jag nästa år ska vara ledig hela juni, juli och augusti är det fullt möjligt. Och jag skulle troligen för någon månad sedan också kunnat planera för att vara ledig hela augusti redan i år. Men det största problemet är att jag tycker mitt jobb är så roligt.

Anonym sa...

Hmmm nja så mycket semester! Men jo kanske...tänk så många nya fik du skulle kunna upptäcka;)

Sitt du i ditt luftkonditionerade rum och njut, för här sitts det bara och flämtas i värmen!

Anonym sa...

Ja det är inte lätt att välja ibland ........
Vi är nog inte hemma förräns sent på söndag, 18 - 19 tiden kanske.
När passerar ni våra trakter tror ni????

Hundblues sa...

Tessan, du har helt rätt, både om mycket semester och alla fik. Ska nog fundera lite mer på det.

Karin, vi passesrar tidgare. Men eftersom vi åter till Värmland kanske vi möts på vägen. Vi åker samma väg tillbaka nästa helg. Vi får väl se då om ni är hemma.