fredag 25 juli 2008

Dagboksblad 25 juli 2008

Nu blev det i alla fall så att jag åkte och jobbade, trots att jag hade över 50 semesterdagar sparade. Dock jobbade jag inte så länge, utan åkte hem och satt och flämtade i trädgården tillsammans med Ia. När frun så småningom kom hem begav vi oss iväg till en närliggande IOGT-NTO-förenings fredagsgrillning, och avnjöt entrecote och utskuren biff tillsammans med den för oss vanliga franska potatissalladen. Det var mina föräldrar som var ansvariga för evenemanget, och dagen till ära hade lilla mamma gjort en liten tävling. Det låg tolv växter numrerade på ett bord, och så fanns det tävlingslappar med tolv växtnamn, och det gällde att fylla í rätt nummer på växterna. Det var sådär lagom anspråkslöst så facit låg bredvid och man fick rätta själv. När jag hade rättat konstaterade jag att vi hade blandat ihop citronmeliss med rosenmynta. Det kunde väl inte vara möjligt tänkte jag, och gick och luktade på blommorna igen. Jag var säker på att vi hade rätt och jag frågade lilla mamma om hon inte hade blandat ihop dessa två. Och till min stora glädje hade hon det. Glädjande, inte för att hon hade lagt blommorna fel, utan för att jag faktiskt var så säker på min sak så jag ifrågasatte facit. Någon nytta ska man väl ha av att ha en mamma som kan blommor.

På vägen hem svängde vi in på Expert och köpte en GPS-navigator. "Alla andra grabbarna på gatan har en" sa jag till frun, och till sist fick jag köpa en. Nu kan jag vara med i gemenskapen igen. I GPS-gemenskapen och säga att jag körde fel i Uppsala för den nya motorvägen finns inte med. (Jag vet inte hur många gånger jag hört det sägas, i synnerhet när vi var på Campingklubbens riksträff utanför Uppsala tidigare i år.

Väl hemma gick vi en hundpromenad, den första efter morgonrundan. Mitt på dagen tyckte jag det var alldeles för varmt för att gå, och det tyckte nog Ia också.

Våra barn är ju på Kreta, och enligt utsago skulle de komma hem på natten till söndagen, och sedan ha ungefär sju timmar på sig att packa upp, tvätta kläderna och packa om innan de ska iväg på läger i Ransäter. Men de ringde på eftermiddagen och sa att de hade checkat in för att flyga hem, så uppenbarligen hade vi felaktig information. De landar på Arlanda runt två inatt, och det är inte vi som ska hämta dem Skönt, då kan man sova. Det ska vi göra nu!!

Inga kommentarer: