tisdag 15 juli 2008

Dagboksblad 15 juli 2008

Idag kom jag i alla fall upp tidigt och kunde dricka mitt morgonkaffe, om än inte ute i trädgården. Men gott var det.

När vi väl kom iväg åkte vi till Järna. Eller snarare Ytterjärna. Eller snarare Antroposofernas anläggning i Ytterjärna, och fikade i det så kallade kulturhuset. Himla trevligt ställe med gott kaffebröd. Vi var också inne i butiken Robygge som ligger där. Där låg det en bok och ropade på mig. Den talade om att den inte finns hemma i min bokhylla. Smaker från Saltå Kvarn, maten, brödet, kakorna. Den var jag ju tvungen att köpa. Sedan fick vi för oss att vi skulle åka till Saltå Kvarn som inte ligger långt därifrån, mest för att ingen av oss någonsin hade varit där. Där hade dom också (såklart) boken till försäljning, men dom jävlarna skulle ha 100 kronor mindre för boken. Nästan läge att köpa den där och sedan åka och lämna tillbaka den på Robygge, men det gjorde jag inte. Däremot köpte jag en korg att jäsa bröd i. Jag har sedan tidigare korgar för att jäsa runda bröd, och när jag för några år sedan upptäckte att bekanta hade en jäskorg som pennskrin, blev jag upprörd och sa att så får man inte göra med jäskorgar, varpå jag fick den korgen. Men det behövs oftast två när man bakar, och eftersom jag hittade in likadan nu köpte jag den.

Efter maten gick vi ner till sjön för att bada. Och Ia blev som fullständigt tokig. Ni som duschat en lagotto vet vad jag menar, det är som om dom får fnatt när pälsen blir blöt. Fortfarande vill inte Ia simma, men hon går gärna i vattnet, och numer ända upp till magen. Och hon gillar det. Fru och barn badade från bryggan och när dom var färdigbadade hittade frun bara en av sina skor. Den andra hade med stor sannolikhet blåst i vattnet. Man blir ju lite irriterad i ett sånt läge, men det är ju inte mycket att göra åt. När vi sedan står vid stranden och dom klär på sig, får vi se hur något ligger och guppar i strandbrynet. Något som väldigt mycket liknar den saknade skon, helt enkelt beroende på att det är den saknade skon. Så bortsett från att frun får gå hem med blöt sko, ordnade det upp sig.

Kvällen avslutades traditionellt med Morden i midsomer, och till detta en rabarbermarängpaj.

Inga kommentarer: