söndag 27 juli 2008

Dagboksblad 27 juli 2008

Fan var det är varmt. I synnerhet när man kliver ur bilen. Och in i husvagnen. Det har vi gjort idag. Vi fick iväg våra barn på lägret i morse, sedan packade vi husvagnen och satte kurs på Sunne. Dit hittar jag nästan utan både GPS och kartbok. Till Karlstad har jag kört, och framför allt åkt massor med gånger eftersom min mormor och morfar bodde där. Det var segt, det tog fem och en halv timme att komma fram.

Jag hade ringt till campingen i morse för att höra om det fanns plats. Jodå, det var inga problem, för Fryksdalsdansen slutade igår och de flesta hade åkt hem. Jaha, tänkte jag, vad är Fryksdalsdansen? Är det som hälsingehambon ungefär? När vi kom till campingen och började ställa upp husvagnen fick jag en känsla av att Fryksdalsdansen inte var en värmlänsk variant av hälsingehambon. Vår campingtomt var översållad med fimpar, vinkorkar, gamla chips och så luktade det som om någon lagt en och annan pizza i gräset. Detta tillsammans med svineriet jag såg på vägen in till campingen fick mig att tvivla på att det bara var folkdansare som bott här tidigare. Sedan såg jag i campingbroschyren att Fryksdalsdansen är ett jättestort dansbandsjippp. Det förklarade saken. Visst, säg att jag har fördomar om dansbandspublik, men vad fan ska jag tro när det ligger krossade ölflaskor överallt, till och med inne på villatomterna på vägen från campingen in till stan. Fan, det är helt både obegripligt och oacceptabelt att vuxna människor beter sig på det sättet och svinar ner både campingen, folkparken och stan. (Jag kan lova att både campingen och Österbybruk i övrigt var ganska välstädat när MHF:s campingklubb hade haft sin riksträff där.)

Nu har vi i alla fall ställt upp vagnen, varit i stan och handlat middag, promenerat och fikat. Dags för sängen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men fy visst är det bedrövligt att "vuxna" ( man undrar ju...) beter sig som svin! Fast svin är ju egentligen renliga;)
Hoppas att ni får det mysigt, Sunne är fint...bodde ju i Torsby 2 år och körde upp för mitt körkort i Sunne!!
Morsning!

Hundblues sa...

Jodå, Sunne är fint. När dom har städat. Kan inte ha varit så svårt att köra upp i Sunne. Inga rondeller och nästan inga bilar, bara hästskjutsar *ASG*