onsdag 16 juli 2008

Svarvaren

När jag var på landet bröt jag mig in i en gammal fotoram och skannade in fotografiet som fanns i ramen. Fotografiet föreställer min farmors far, Erik Johansson, även känd som Svarvaren. Han var bland annat möbelsnickare, och förjävla duktig på att svarva. Det har berättats för mig att han på sin ålders höst var så darrhänt att han inte kunde dricka en kopp kaffe, men om man baxade ner honom framför svarven blev han genast stadig på handen och kunde svarva små små saker i både trä och ben. Han dog strax innan jag föddes så jag fick tyvärr aldrig träffa honom. Som jag nog skrivit tidigare var han verksam i Mölnlycke, som ligger strax utanför Göteborg. Huset som han och hans hustru Hanna bodde i fanns kvar under hela min uppväxt, och jag gick ofta förbi det när jag var i Mölnlycke på somrarna hos min farmor och farfar. Men för ett antal år sedan revs huset och man byggde bostadsrättslägenheter på tomten. Lite vemodigt tyckte jag, men till min glädje fick jag så småningom se att man faktiskt kallade bostadsrättsföreningen för Svarvaren. Så alla ni som kommit till denna sida för att ni googlat på HSB Brf Svarvaren Mölnlycke (och för all del alla ni andra som läser detta också) vet nu varför föreningen heter Svarvaren.

Inga kommentarer: