tisdag 22 juli 2008

Utan tvivel är man inte riktigt klok......

.....skrev en gång Tage Danielsson. Det stämmer inte. Jag tvivlar inte, jag vet att jag inte är riktigt klok. Igår var jag i stan och köpte en ny Vespa. Jag har ju känt att min 125:a inte riktigt hänger med på motorvägen. Den toppar inte mer än ca: 95km/h, och då är man i vägen på motorvägen. Därför har jag ju sedan i våras tänkt köpa en större Vespa, en GTS 250cc, men när jag tittade på min Vespaleverantörs hemsida igår för att se deras öppettider, fick jag se att det kommit en ny Vespa, en GTS 300cc. Och historien visar ju att jag alltid hittills köpt för små Vespor, varför jag bestämde mig för att den här gången ska jag köpa det största som finns. Därför begav jag mig till Vespabutiken idag, och köpte mig en GTS 300cc. Och däri ligger ju inget oklokt. En Vespa är aldrig fel att köpa. Det okloka ligger i mitt beslut (på grund av påtryckningar från andra i familjen) att sälja både min LX 45 och min LX 125. Man kan inte ha för många Vespor tycker jag, men det knorras om så värdsliga saker som kostnader för försäkringar och att jag ändå aldrig kan använda alla tre samtidigt. Dåliga argument tycker jag, men det faktum att det är ett helvete att få in tre Vespor i garaget, gjorde att jag ändå fattade det okloka beslutet att sälja. Den 4 eller 5 augusti ska jag hämta den nya Vespan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gjorde jag för fel i min uppfostran ?? Tidigare var det någon som skrev att jag inte släppt taget. Fel fel! Släppte det nog för tidigt vis av egna erfarenheter.
Jag vill inte att du kör Vespa. Jag blir ängsligare för varje ny du köper.
Varför måste du kunna köra fortare ?? Du använder den ju främst för nöjesåkning. Färderna till jobbet går ju inte på motorväg.
Något farligare än fartens tjusning finns knappast.
Lilla Mamma

Hundblues sa...

Lugn, bara lugn. Jag ska inte köra fortare än jag gör nu. När jag körde upp för körkortet var jag tvungen att köra i 110 på motorvägen. Det var en plåga. Men det handlar om två andra saker (förutom att jag inte är riktigt klok). Dels ger större motor bättre acceleration även i små farter, och dels ger större motor möjlighet att åka två utan att man tappar så mycket i fart och acceleration. Jag kommer inte heller i fortsättningen speciellt ofta köra fortare än 70km/h, men de gånger man behöver köra motorväg (till exempel när man ska till Tollare på distriktsmöte) blir det säkrare med en Vespa med större hjul och starkare motor.

Anonym sa...

Lycka Till med nya vespan då .....
Vi mödrar slutar nog aldrig oroa oss för våra barn.
Släppa taget för tidigt eller för sent ........ that´s the question???????? Hihihihihi

Anonym sa...

Något lugnad.
LIlla Mamma

Hundblues sa...

Karin, detsamma gäller för fäder. Mitt stalltips är i alla fall; släpp för fan aldrig taget om något du väl fått tag på.

Tjusningen ligger inte i att köra 140 på motorvägen, utan tjusningen ligger i att hänga av en jävla sprätt i en BMW när trafikljuset slår om till grönt. 0-70 km/h på några sekunder ger fullt tillräcklig kick.