fredag 11 juli 2008

Bortskämda la famiglia

Äldsta dottern berättar att hon ibland för höra att hon är bortskämd. Det får hon ibland höra av sina klasskamrater när hon klagar på dåligt kaffebröd, dålig saft eller dålig mat. Det handlar inte om att något är äckligt, utan är rent kvalitetsrelaterat. Det kan var att bullen är torr, saften är smaklös eller svag, eller så. Idag var vi och fikade på Ulva kvarn utanför Uppsala. Och då satt hela la famiglia och var bortskämda. Saften vi fick var svag, kaffet var svagt och smaklöst. Jordgubbs- och rabarberpajen var väl ok och säkert bakad på plats, men den kändes i alla fall industribakad. Säkert var botten och smuldegen ovanpå färdigköpt. Vaniljsåsen till var inte ens Arlas Kelda vaniljvisp, utan troligen en Milda vaniljsås. I alla fall var den baserad på vegetabiliska råvaror, och smakade konstgjord vanilj. Det övriga kaffebrödet dom hade var också industribakat, dajmtårta sådan man kan köpa fryst, morotskaka som såg ut att vara bakad på ett storbageri och liknande saker. Så det blev väl inget fika som går till världshistorien som något av de bättre vi fått.

Nu tycker jag det kan finnas skäl att börja fundera lite kring det här med bortskämdhet. Vad betyder det att vara bortskämd? Är man bortskämd om man vill att kaffet och saften ska smaka något? Är man bortskämd om man vill att saften ska vara gjord på riktiga bär och frukter i stället för vatten, socker och aromämnen? Är man bortskämd om man vill att vaniljsåsen inte ska vara gjord på raps, mjölkprotein, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel och konstgjorda smaker utan på äggula, mjölk, grädde, potatismjöl och vara smaksatt med äkta vanilj? Är man bortskämd om man vill att pajen ska bestå av enbart smör, mjöl och socker och inte en massa konsistensgivare, emulgeringsmedel, aromämnen, konserveringsmedel och divsere E-tillsatser som man inte ens vet namnet på? Om svaret är ja, så är vi väl bortskämda då. Det kan jag stå för. Men personligen tycker jag att bortskämd inte är detsamma som kvalitetsmedveten och lite noggrann med vad man stoppar i sig.

PS Jag har just läst ut Den Hemlighetsfulla kocken, men i princip tyckte jag likadant innan jag läst boken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bortskämd eller kvalitetsmedveten!!???
Dina barn är nog lyckligt lottade som får så mycket hembakat o hemlagat. Inte alla som ens får chansen att lära sig att känna skillnaden på olika "tillverkningsmetoder".
Jag tycker oxo att det låter som om ni är väldigt kvalitetsmedvetna .........
Ha det!

Anonym sa...

Fördelen med att inte vara "bortskämd" (såsom du beskriver det här) är att de gånger man blir "bortskämd" blir det desto LYXIGARE!

I vårt hushåll är vi inte bortskämda med hembakt mm, vilket gör att vi fullständigt jublar när vi bjuds på det. mmmm... en riktigt god smulpaj med äpple och vaniljsås. Svärmor brukar bjuda på goda bakverk och goda middagar.

Blasket till kaffe du fick in, kanske var i stil med det blasket du blev bjuden på hos oss? Men till mitt försvar får jag väl säga, att jag var ju inte riktigt nöjd med blasket själv. ;-)

Hundblues sa...

Yvonne, alla kan/vill/orkar inte baka och laga mat från grunden, och det har jag full respekt för. Men vad jag i grunden vänder mig emot är framför allt producenterna av halvtaskiga varor. Jag är helt övertygad om att om du kunde välja när du ska köpa något, skulle du hellre välja något som var tillverkat utan en massa konstiga tillsatser. Men det är ju inte alltid man kan välja, kanske både på grund av utbud och ekonomi. Och beträffar ditt kaffe, även om det var lite blaskigt var det tillagat med hjärtat, och det värderar jag väldigt högt. Detsamma gäller det du bjuder på, oavsett om du köpt det eller gjort det själv. Det är viktigt (som Sonya Hedenbratt sjöng; Låt hjärtat va´ med)

Karin, det var bara det jag ville höra ;)

Anonym sa...

Visst är det märkligt, att det ska gå under såna fina namn, när det bara är tillsatser och konstiga saker man knappt kan uttala i maten...!

Min mamma och hennes man, de köper gärna "lättgrädde" med tillsatser för att det är "sundare". Och äter MiniLätta *urk* när vi kör med laktosfritt smör.

Vi kör med "vanlig" laktosfri grädde. Där har man iaf inte satt till saker, men tagit bort sånt som gör mig magknipig. Men DET kan de inte äta - det måste vara nåt konstigt i det, tror de. Säkert inte alls bra. Men karragen, konsistensgivare, smakförstärkare, konserveringsmedel, det går bra! *suckar*