måndag 25 februari 2008

Vi ska alla den vägen vandra

Fick just besked om att min farmors lillebror Nisse just dött. Han fyllde 101 år dagen före nyårsafton, så på något sätt kan man väl ändå säga att han hann med en del. Han har betytt väldigt mycket för mig. När vi åkte till Mölnlycke för att hälsa på min farmor och farfar över nyår när jag var liten, började vi nästan alltid besöket med Nisses kalas. Han väckte mitt intresse för att spela fiol, för Bohuslän (han hade en sommarstuga i Ellös på Orust) och han lärde mig tjusningen med träsvarvning. Det låg i generna. Nisses pappa kallades för Svarvarn och har en bostadsrättsförening i Mölnlycke uppkallad efter sig. Sista gånen jag träffade Nisse var på hans hundraårskalas. Det var en minnesvärd upplevelse.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Beklagar.

101 år är ju en ovanligt hög ålder. Han måste ha varit en rikigt "krutgubbe". Vilken bostadsförening är Svarvarn?

Hundblues sa...

Åk Allén från centrum bort mot Solsten. Sväng vänster på Kyrkvägen mot Råda Kyrka. Det nybyggda området på vänster sida heter Svarvarn. Där låg Svarvarns hus.

Anonym sa...

Oj, 101 år. Inte illa.
Beklagar sorgen.

Hundblues sa...

Tack Helena och Tosca

Anonym sa...

101 år det är inte så vanligt. Beklagar sorgen

Anonym sa...

Då får vi beklaga sorgen o hoppas minnena finns länge kvar!/malte o snok me matte

Hundblues sa...

Tack Malte, Snoken, matte och Breezie. Jodå, det finns massor med fina minnen.

Anonym sa...

Ja, då vet jag precis var föreningen ligger.