fredag 15 februari 2008

Dagboksblad 15 februari 2008

Fan vad kallt det har varit de två senaste dagarna. Och fan vad ljust det blivit. När jag vaknar kvart över sex kan man faktiskt se att gryningen är på väg. Kul, tycker jag.
I stället för att vara hemma och åka till Ica och veckohandla och sedan komma hem och laga middag, åkte vi till stan för att gå på restaurang. Vi kan ju säga att vi firade att jag fått nytt jobb, och att jag fått besked om förra årets bonus. Vi besökte en restaurang som heter Cassi och ligger på Narvavägen i Stockholm. Det är en restaurang som funnits sedan i alla fall slutet av 50-talet, och den har alltid varit lika bra. Det är ingen "fin" restaurang, det är en fransk grillbar. Det är inte ens bordsservering. Där serveras i princip bara grillat kött och pommes frites i lite olika varianter; entrecôte, oxfilé, tournedos, kalvschnitzel, brochette au thym och fläsknoisette till exempel. Men vilket kött. De har alltid högsta klass på köttet. Om de någon dag inte skulle få tag på låt säga entrecôte av högsta kvalitet, plockar de helt enkelt bort entrecôten från menyn. Helt fantastisk restaurang. Kan varmt rekomenderas till dem som bor i närheten (och alla andra också såklart) under förutsättning att man tycker om grillat kött och pommes frites.

Nu har det blivit dags för kvällspromenad med hund, och sedan borde det vara läge för lite te, och sedan läggdags

9 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS till nya jobbet och bonusen!!
Bra tips om bra matställe nu när vi lär besöka Stockholm lite då och då...........

Anonym sa...

Grattis till nya jobbet.

Klart att ni ska gå ut och äta en sådan dag.

Anonym sa...

mm kött är gött!

Hundblues sa...

Tack Karin och Yvonne. Karin du kan få fler tips på bra matställen. Det finns två matställen som heter La famiglia. Det ena är en restaurang på Kungsholmen och det andra är lite mer som en trattoria, alltså mer som hemma hos... och den ligger en bit utanför stan. Där kan dom ibland få till riktigt bra mat. Jag har god kontakt med ägarna, och de ber mig hälsa att ni är riktigt välkomna dit närhelst ni har vägarna förbi.

Hannah, nästa gång vi går dit kanske vi skulle höra av oss.

Anonym sa...

Ja eller så kan ni slänga in en doggybag när ni åker hem *s*

Anonym sa...

Åååå Stockholm...blir lite sthlms sjuk när ni pratar om dess restauranger man längtar tillbaka lite ibland...la famiglia är en otroligt trevlig restaurang med god mat som ja besökte ofta då ja bodde på alströmergatan....suck/hälsar malte o snokens matte

Hundblues sa...

Hannah, det kan vi väl göra om ni inte skulle stå ut med vårt sällskap på en restaurang ;)

Ja, bor man på Alstömergatan förstår jag att risken är stor att man hamnar hos La famiglia. Jag har inte varit där, men hört att det ska vara väldigt bra. Men har ni det inte bra där ni bor nu också? Framför allt bor ni säkert billigare. I kvarteren runt Alströmergatan kostar ensketen tvåa över tre miljoner.

Anonym sa...

Grattis till jobb och bonus och livet i största allmänhet;) idag tyckte jag faktiskt om låten med Sanna...

Sov gott!

Hundblues sa...

Tack Tessan. Eftersom jag inte tycker om schlager över huvud taget kan man fråga sig varför jag över huvud taget tittar på det. (Svar kommer i ett senare inlägg)Men jag vet att det är mig det är fel på ;)