lördag 23 februari 2008

Köphysteri

Vad är det för ett samhälle vi lever i egentligen.? Tror folk att man kan köpa lycka? Svar JA! Och för att jag inte ska känna mig helt utanför det etablerade konsumtionssamhället, besökte jag idag en fotoaffär. Det blev dyrt. Jag skulle egentligen bara köpa den där trådutlösaren jag inte fick tag på i tisdags. Men det visade sig att Scandinavian Photo på Norr Mälarstrand hade. Dom hade för övrigt det mesta. Äntligen en riktigt fotoaffär. För 25 år sedan vimlade Stockholm av fotoaffärer. Idag finns det väldigt få värda namnet. Så en trådutlösare köpte jag. Sedan köpte jag också ett polarisationsfilter (tar bort reflexer från vatten och kan göra himlen mer intensivt blå), en adapterring till min Cokin-filterhållare, en liten fotoväska (nästan för liten visade det sig när vi kom hem) och så visade det sig att dom sålde Canons normalglugg, 50/1,8 för inte mer än drygt 1000 kronor. Och en ljusstark normal vill jag , och framför allt frun ha, så man kan fota både hund och människor i svagt ljus. Dessvärre hade dom den inte inne, så jag beställde en. Det hade 28 andra också gjort, så fan vet om och när man får någon.

....och rackarns vad mycket bättre bilder jag kommer att kunna ta nu.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Standardkommentaren när folk tittar på foton: "ja dom är ju fina, men så där bra kort hade jag ju också tagit om jag hade haft lika bra kameror som du"

Man tar alltså med automatik bra foton om man har en Leica eller Hasselblad. Enligt vissa. Det är väldigt intressant.

Billig bra glugg, grattis!
Har en massa cokinfilter hemma (stjärnor och annat onödigt skit)om du är intresserad. Till en Chinon men jag tror det är samma standard.

Hundblues sa...

Alltså den tekniska bildkvalitén blir ju bättre med en bättre kamera, under förutsättning att man kan använda den. Men förmågan att berätta en historia har knappast med kameras kvalitet att göra. Intressant, sa Bull.

Jodå vi är rätt nöjda med det där objektivet, bara vi får det någon gång. Cokin-filter låter spännande, vi kan väl höra via mejl om det.

Anonym sa...

Visst är det skoj att shoppa loss ibland. Fast jag köper ju inga kameragrejer.
Btw så har ju Lars "inköpskanaler" från det stora landet i väster om du är intresserad, men det visste du väl redan ..........

Hundblues sa...

Näe, kameragrejorna är väl Lars ansvar, men de inköpen sköter han, så vitt jag kan förstå, med den äran. Jodå, jag har full koll på hans köpkanaler. Dom kan vara bra att ha till senare objektivköp, men det jag köpte igår var förhållandevis billigt.

Ja misstänker att din köphysteri mer handlar om sånt man kan odla, och det är väl lite billigare än kameratillbehör. Eller också kan du köpa väldigt mycket.