måndag 18 februari 2008

Ett ord kan säga mer än tusen jävla bilder

När jag satt och läste på en blogg härförleden hittade jag en kommentar som var undertecknad med "Vi i pörtet". Ordet pörte är ju inget ord som man stöter på dagligdags i det svenska språket. Såvitt jag vet är pörte en fönsterlös stuga utan rökgång och som det fanns massor av i finnmarken. Och för mig är det förknippat med Dan Andersson och hans diktning. Eftersom Dan Andersson är en av mina absoluta favoritförfattare, reagerar jag direkt på ordet pörte. Det ordet asoccierar jag med allt det fina som Dan Anderssons diktning står för. Otroligt vad ett litet ord kan sätta igång för tankar. Och den som använder ett sådant ord kan ju inte heller vara vem som helst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Nej, jag är nog inte "vem som helst" ,"ler". Du skriver härligt, tack för många leenden du gett mig idag!
Jag bodde i över tio år i Säfsens finnmarker, där jag stött på många gamla pörten...känner en väldig hemlängtan när jag stiger in i ett sådant. Undras om jag levt så i ett tidigare liv? Nu har man också i Fredriksberg byggt ett pörte som står mitt i byn, och man håller på att iordningsställa Skifsens finnby, där det ska byggas gamla pörten och odlas svedjebruk. Turisterna ska få betala och göra jobbet, smart va?
Dan Anderssons Luossa-stuga ligger där i krokarna, har du varit där? Varje sommar anordnas Dan Andersson-veckan i Ludvika kommun,kika in på kommunens hemsida om du är intresserad
...ilar tillbaka till tvättstugan och önskar dig en fin dag!

Hundblues sa...

Jag är väl bekant med både Luossastugan och Dan Anderssonveckan, liksom Dan Andersson-museet, men museet är det enda jag besökt. Och jag har aldrig sett ett pörte, men någon gång ska det väl lyckas att hitta ett.