måndag 18 februari 2008

Dagboksblad 18 februari 2008

Dagen började lite märkligt. En trött hund, i och för sig inte så märkligt. En hund som verkade allmänt hängig, ganska märkligt. En hund som inte ville äta frukost, jävligt märkligt. Men vi körde med patentlösningen som gällt allt konstigt de senaste veckorna; Ia ska snart löpa! -Ia verkar kissa väldigt ofta på promenaderna. Jaja, hon ska snart löpa. -Ia verkar väldigt stirrig och okoncentrerad på rallylydnadsträningen. Jaja, hon ska snart löpa. -I lördags bet Ia hästgardisten i benet. Jaja, hon ska snart löpa. Och när jag lämnade Ia på dagis i morse (ja, det är en sån vecka igen. Frun är borta i Dannmark hela veckan) sa dagisfröken Helena att hennes hund också ska löpa i mars, och hon bara sover och vägrar äta. Jag tittade i gamla blogginlägg. 5 mars förra året var första löpet, 3 september andra, så vad kan vi tro nu? 1 mars?

När jag hämtade Ia berättades emellertid att aptiten var det inget fel på, men hon hade varit lite annorlunda idag. Det var i alla fall full fart på henne i bilen hem och så fort vi kom in insåg jag att Ias frukost som vi som vanligt spritt ut över halva huset så att hon ska få leta efter den, låg kvar. -Va bra, sa Ia. Precis så som jag vill ha det. Maten ska stå på bordet när man kommer hem från jobbet. Hon for runt som en lurvig dammsugare och hade på ett nafs käkat upp hela frukosten/middagen. När jag sedan släppte ut henne i trädgården fick hon fullständigt tokfnatt. Hon studsade runt som en jävla gasell i trädgården.

Efter middagen (vår alltså) gick vi på en långpromenad. Stundtals drog Ia som vanligt och stundtals gick hon hur bra som helst. För att trötta ut henne ytterligare har vi övat lite rallylydnadsmoment också nu på kvällen. När jag för en stund sedan skulle sätta mig vid datorn kokade jag mig en kopp kaffe och tog sedan med mig kaffe och resterna av min tiramisu in till datorn. Ia måste känt att det var fika på gång, för hon kom ångandes och ville vara med och fika. Nu ligger hon och tuggar på ett tuggben, och sedan ska hon sova! Och fan ta henne om hon börjar löpa den här veckan!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja det vore lite surt om Ia började löpa nu när frun är på rymmen. Ni får säga till ia att hon får "hålla sig" en vecka till Vi hoppas att frun har det trevligt i grötlandet!

Anonym sa...

Får hon inte löpa denna vecka? Får hon inte vara på dagis då?

Tosca har också varit jätteduktig i koppel ikväll, mer busig än spårig (skulle tugga pinnar, rulla på fruset gräs osv) - hoppas det håller i sig ett tag.

Hundblues sa...

Hannah, jag har sagt åt henne att inte löpa. Men fan vet om hon lyssnar. Och trevligt i grötlandet? Det vete fan om hon ska ha. Hon är ju där för att jobba.

Rätt Helena, hundar som löper får inte vara på dagis. Tråkigt, men så är det.