onsdag 20 februari 2008

Idioter

Jag blir så trött på folk som fokuserar på lösningar i stället för problem. Om man inte tydligt har formulerat problemet kan det vara svårt att hitta rätt lösning. Och det kan vara ännu svårare att förstå om "lösningen" verkligen löser problemet.

I det projekt på jobbet som jag är ansvarig för, har jag valt en lite speciell projektorganisation. Jag har valt att göra på ett sätt som man inte brukar göra. Men jag har ägnat åtskilliga timmar åt att definiera vilket problem jag sett med traditionell organisation, och sedan att finna ett sätt att lösa de problemen. Jag har också runt 8 års erfarenhet av denna typ av projekt. Nu har två chefer, som aldrig varit projektledare i denna typ av projekt, sagt åt mig att jag måste organisera om. Som problembeskrivning anger dom lite diffust några händelser i projektet som inte varit bra. Problemet är att vissa av de händelserna är omöjliga att organisera bort, och andra har inte ens hänt, utan det är bara deras felaktiga tolkning av glappkäftade inköpares svammel. När man inte kan formulera problemet utan bara dikterar lösningar blir jag förbannad och borde inte gå ut med hund!

Inga kommentarer: