fredag 1 juli 2011

Dagboksblad fredag 1 juli 2011

Vaknade, steg upp och kokade kaffe och satte mig för en lugn morgonstund i förtältet. Efter en stund vaknade frun och gick på en lugn morgonpromenad med hunden. Sedan åt vi frukost och så gjorde sig alla utom jag och Ia, klara för att gå in till stan för att shoppa. Jag och Ia valde att stanna hemma. Läsa en god bok, dricka lite kaffe, mysa lite och så promenera en liten runda.

Många många timmar senare ringer övriga familjen och meddelar att de är så gott som färdiga och att det är dags för mig att ge mig av mot Limtorget, där vi bestämt att vi ska sammanstråla för en fika. När jag stuvat in hunden i bilen och kört dit hittar jag ingen familj. Dom hade fastnat i en klädaffär som sålde företrädesvis 50-talsinspirerade kläder. Vägg i vägg låg för övrigt den smått legendariska affären Nostalgoteket, där man kan köpa mycket nödvändiga saker med 50-tals-touch. Personligen köpte jag en klocka, formgiven som frontlyktan på en gammal Vespa. Det är en av de officiella accessoarerna som Vespa säljer. Äldsta dottern köpte en bok om historiska frisyrer, från 30-talet till 60-talet, ovärderlig när man ska se rätt ut. (köpte och köpte förresten, det var jag som betalade boken.) Sedan gick vi till Limtorget och fikade.

Detta smått legendariska kafé har åter blivit värt att besöka, efter några år då vi ansåg det totalt värdelöst. Att fika på Limtorget är som att fika med sina förfäder, eftersom dom bodde i närheten när det begav sig. Mitt emot kafét ligger något som kanske kan liknas vid en hembygdsgård. Ofta har dom konstutställningar där inne, och jag gick dit för att se vad som fanns i år att beskåda. Det fanns både akvareller och fotografier och en livs levande konstnär, som dessutom skrev böcker. Vi kom att prata om en av hennes böcker, som hon också såklart sålde. Det visade sig att den bland annat utspelar sig i våra ordenslokaler på Kammakargatan i Stockholm. Hon hade varit där för ett antal år sedan för att se hur det såg ut, och så hade hon skrivit om det. Såklart att jag blev tvungen att köpa den boken. Sedan åkte vi hem.

Efter middagen gjorde vi inget speciellt. Det är ju det som är att ha semester. Man behöver inte göra något speciellt alls. Tittade lite på TV, promenerade lite hund, fikade lite och åt lite kvällsmat, och så småningom blev det dags att lägga sig.

Inga kommentarer: