fredag 8 juli 2011

Dagboksblad fredag 8 juli 2011

När vi nu kommit till Värnamo vill familjen stanna här några dagar. Det blev lite bökigt i morse, för vi hade som sagt inget förtält och det hade regnat på natten. Inte alldeles komfortabelt att sitta ute och dricka morgonkaffe med andra ord. Men det gick.

Förmiddagen stressade vi inte igenom. Våra barn sprang runt sjön, vi åt frukost i lugn och ro, vi läste böcker och skrev mejl innan vi begav oss in mot stan. Det fanns några affärer att besöka och den berömda Apladalen i Värnamo krävde också ett besök. Där sade ju hembygdsgården ligga. Hembygdsgårdar brukar alltid betyda bra fika. Och när vi närmade oss Apladalen såg vi en skylt om Kaffestuga. Det ordet nästan garanterar bra fika. Idag fick vi på ett mycket påtagligt sätt lära oss vad ordet "nästan" betyder. Det betyder att ibland kan en kaffestuga på en hembygdsgård vara en fullständig katastrof när man vill fika. Så var fallet idag. Jag säger det rent ut: GE FAAN I ATT BESÖKA KAFFESTUGAN I APLADALEN! Det var rent skit. Det var bordsservering så man fick inte se smörgåsarna och bakverken innan man beställde. Jag frågade vad för bröd ostsmörgåsen var gjord på. Det kunde hon inte svara på. Då mitt syfte med frågan var att försäkra mig om att det inte var källarfranska, frågade jag det rent ut: Är den gjord på källarfranska? "Nej" blev svaret. Behöver jag skriva vad den var gjort på? Nä, tänkte väl det. Äldsta dottern beställde en rågbulle med ost och skinka, men hon fick en källarfranska med ost och skinka. Bakverken verkade väldigt tråkiga och standardbetonade. Stor besvikelse med andra ord. Sedan gick vi hem.

Eftermiddagen fördrevs med ungefär samma energi som förmiddagen. Vi gjorde alltså i stort sett ingenting. Läste och lyssnade på musik. Men så småningom åkte vi för att handla. Dcok inte middagsmat, för kylskåpet var fullt med rester. Middagen lagades och åts och sedan blev det filmtajm. Vi tittade på en fransk film som någon i familjen valt att ta med sig (inte jag). Och så drack vi kaffe. Därefter blev det dags för ytterligare en hundpromenad, lite ost, kex och te- Och nu har det dragit ihop sig till läggdags.

Inga kommentarer: