torsdag 3 april 2008

Livet hänger i en skör tråd

I tisdags fick jag höra att av en chef på jobbet att en av hans underställda, tillika min arbetskamrat, ävenså styrelsekamrat i fackföreningen, och sist men inte minst käre vän och broder i ordenssällskapet, hastigt hade fått bege sig till Skottland. Han dotter hade råkat ut för en allvarlig trafikolycka där, och "det gällde att hinna fram i tid". Jag vet inte så mycket mer om vad som hänt, men eftersom "det gällde att hinna fram i tid" kan det väl nästan bara betyda en sak. Jag vet inte alls hur gammal dottern är, men gissningsvis någonstans mellan 20 och 30. Snacka om att ens liv kan raseras totalt på bara några sekunder. Jag får ont i magen och börjar darra i benen bara jag som hastigast försöker tänka mig in i hans situation. Något värre kan bara inte finnas.

Turligt nog har min käre vän och broder en bra chef. Chefen har redan börjat fundera på hur han ska rehabilitera. Han har kontaktat företagshälsovården och letat fram samtalsstöd, han har pratat med mig för att få en allsidig bild och förstå hur han bäst ska kunna vara ett stöd. Bra tycker jag. Fler sådana chefer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jajamensan! Det var minsann en bra chef!

En önske-dito!

Hundblues sa...

Ja, det är bara att ta till sig inför mitt kommande chefsskap.

Anonym sa...

usch va hemskt!
hoppas det gick bra!

Hundblues sa...

Catrin, jag vet inte ännu, men jag tror knappast det.

Anonym sa...

Bra stöd från sin arbetsplats är mycket viktigt i "jobbiga" situationer. Det är bara att klappa händerna för en sådan chef och företag.

Jag tror ju förstås att du redan är medveten om att det viktigt, så du blir nog en bra chef.

Anonym sa...

Usch då, ja det är ju ett skräck senario. Jag håller med, fler sånna chefer.

ulrika sa...

Tur att det finns bra medmänniskor omkring oss. Bra chef. Måste säga att då man som i min sittuation nyligen förlotat en person i ens omgivning som betyder mkt för en så är just medmänniskor och medmänskliga chefer just det man behöver. Se till att finnas där för din kollega, det behövs.

Hundblues sa...

Som sagt, jag tar till mig och hoppas att jag aldrig som chef behöver använda det jag lärt mig av denna situation.