onsdag 16 april 2008

Dagboksblad 16 april 2008

Fan vilka dagar det är på jobbet nu. Nu pockar det nya jobbet på samtidigt som det gamla måste göras, och det har dessutom gått in i en oerhört intensiv fas. Men jag har i alla fall fått lunch idag.

Efter jobbet var det föräldramöte. På dagis. Så egentligen borde det kanske heta husse/matte-möte. Vi fick lite information om aktuella saker, vi bjöds på middag (men hur kul är det för en som inte tycket om grönsaker att bli bjuden på vegetarisk pastasallad???? Fan, förr i världen var man tvungen att säga till om man ville ha vegetarisk mat, numer verkar det som om man måste säga till om man vill ha lite kött till maten.), vi fick gå en tipspromenad och vi fick se en film från dagis. På tipspromenaden, som självklart handlade om hundar, hade vi bara ett fel. Vi visste inte när vårt hunddagis öppnade. Men det var det två andra som visste, samtidigt som de kunde alla andra frågor. Filmen var ett mycket bra grepp för att visa hur det faktiskt går till på dagis. Det är ju någon som vi i vanliga fall inte ser. Men filmen visade att hundarna har det himla bra på dagis. Personalen ägnar mycket tid åt hundarna, och hundarna har roligt, både med varandra och med personalen. Det känns bra att ha sin hund där.

När jag kom hem fixade jag lite riktig middag, och nu ska jag gå och lägga mig. I morgon, efter ytterligare en tämligen ansträngande dag på jobbet, ska jag på fotokurs. Kan bli spännande.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte berätta lite om hur en dag på dagis kan se ut. Har dom ett gemensamt vardagsrum med soffa eller finns det burar? Jag har ingen erfarenhet av hunddagis.

Hundblues sa...

Hundarna är grupperade i olika grupper efter hur bra dom kan umgås. Och därför är man tacksam att man har en lagotto, som kan umgås med i stort sett vem som helst, iställe för en rottishanne, som enligt utsago är mycket mer svårplacerad.

Man kan tänka sig ett 7-rumslägenhet, men ingen vägg är högre än 1,5 meter och så är det en grupp hundar i varje rum. I rummet finns soffor, fåtöljer, kanske en schäslong eller så, och där är hundarna utom när dom är på promenad eller ute i rastgården. Under förmiddagen går alla hundarna, i sina grupper en 45-minuterspromenad. Inte alla samtidigt, för det finns det ju inte personal till. Och hos de hundar som är hemma är personalen inne och leker och umgås med hundarna i de olika grupperna. Gosar, busar och aktiverar så gott det går. Sedan är det lunchdags, och sen är det vila. Näe, det vet jag inte om det är, det kanske bara är på människodagis det är vila efter lunchen. Sedan är det eftermiddagspromenad eller lek ute i rastgården, och så umgås personalen igen med hundarna. Och sen går alla hundar hem.

Anonym sa...

Det stämde ganska väl med den bild jag har fått av hunddagis. Låter förträffligt bra.

Hundblues sa...

Ja visst låter det bra. Till detta ska man också lägga det faktum är det inte bara är några hundtokiga tjejer som jobbar där. Visserligen ser man att de älskar sitt jobb. I filmen vi fick se, såg man massor av exempel då dom bara ligger och myser med en massa hundar omkring sig, och hundarna älskar dem. Men vad som betonas om man frågar om utbildning hos personalen, är kunskapen, inte om hundar, utan om hundar i grupp. Alltså det som för människor kallas gruppdynamik. Väldigt viktigt på ett hunddagis.

Anonym sa...

Vad kostar ett hunddagis där du bor? Kul att jämföra med här hemma. Men personligen skulle jag inte välja att lämna mina hundar till ett hunddagis. Men jag har inget emot hunddagisen i sig, har flera vänner som har haft hund på sådana ställen och var väldigt nöjda.

Hundblues sa...

2500 ungefär tror jag. Vi har att välja på hunddagis, låta hunden vara ensan mellan 5 och 7 timmar om dagen eller leta upp någon dagmatte som antingen kommer och rastar Ia en gång på dagen, eller i bästa fall kan ha Ia hos sig. Men om man inte känner vederbörande har man ju ingen aning om vad som händer. På dagis vet vi att det finns utbildad personal som verkligen bryr sig. Det är helt klart det bästa alternativet för oss.