måndag 28 april 2008

Dagboksblad 28 april 2008

Åsså har den berömda kortveckan på våren börjat. Den började med en heldagssammanträde på jobbet, tämligen meningslöst kändes det som. Men som kompensation för det meningslösa har jag mellan halv fem och sex gjort en insats för nykterheten. Hoppas jag. Jag har stått utanför ett systembolag och delat ut flygblad om hur olämpligt det är att köpa ut alkohol till ungdomar. Det är något som vi i vår IOGT-NTO-förening alltid gör i samband med valborg, tillsammans med kommunen, och lite andra organisationer som gärna verkar för mer nykterhet i samhället. Man får många kommentarer från folk om hur bra det är att vi står där, en del ser oss inte och några bedyrar att dom ALDRIG skulle köpa ut, men man ser lögnen i deras ögon. Dessutom var det ett gäng småpojkar utanför som uppenbarligen tyckte att vi störde dem, för dom hade väldigt svårt att hitta någon som ville köpa åt dem. Dessutom blev det lite obehagligt när vår före detta granne (där vi bodde tidigare) kom ut med två kassar fulla och en i personalen frågade om han hade fått ett flygblad av oss och om han hade läst och förstått innehållet. Sedan ser jag hur han går bort till två ungdomar en bit bort, och den civilklädde vakten från systembolaget följer efter honom. Och så ser jag hur han och ungdomarna vandrar bortåt i centrum med den civilklädde vakten bakom sig. Den grannen som jag ALDRIG skulle tro att han skulle köpa ut. Och sedan fick jag höra av äldsta dottern, som också var med, men inte just då, att de två ungdomarna som han slog följe med var hans dotter (henne borde jag känt igen, men det gjorde jag inte) och hennes pojkvän. Och då undrar man, köper han ut åt sin egen dotter, eller var han bara helt oskyldigt misstänkt? Ingen vet.

På kvällen skulle jag köra äldsta dottern till hennes basketträning och sedan åka och lämna flygblad inför morgondagens utdelning till andra i vår förening. Och det ville sig inte bättre än att jag blev inbjuden på fika och sedan fastnade jag där så länge så jag hann aldrig hem innan det var dags att hämta dottern vid basketträningens slut. Rackarns trevligt var det att bli bjuden på fika och umgänge. Nu ska jag försöka färdigställa bilderna från helgen och lägga vissa av dem på fotobloggen

Inga kommentarer: