torsdag 17 april 2008

Dagboksblad 17 april 2008

Och så har det varit långturspremiär på Vespan. Ända till den kungliga huvudstaden åkte jag. Det var ju där det var fotokurs. Innan den började svängde jag förbi Vespaservice för att diskutera Vespabyte. Jag vill ju byta min 45 LX och 125 LX mot en 250 GTI. Problemet är att han inte hade några, och dessutom hade svårt att få tag på några. Han skulle kolla och återkomma, både om leveransdatum och om inbytespris för mina gamla Vespor.

Sedan bar det av till fotokursen. Dom hölls i Medborgarskolans lokaler på Hagagatan i Stockholm. Det mycket lustiga är (Hör upp nu Lilla mamma) att för 35 år sedan låg SPPB (statens psykologisk-pedagogiska bibliotek) i dom lokalerna. Eftersom lilla mamma jobbade där då, hände det att jag var inne där några gånger. Och tro´t eller ej, men jag kände fan igen mig. Lite grann. Tror jag. En lång gång som mynnade ut i ett stort rum, där någon slags lånedisk fanns.

Hur som helst, en intressant kurs. Digital fotografering med systemkamera, fortsättningskurs, hette den. Då är det ju alltid spännande att se om man har rätt förkunskaper. Det visade sig att de flesta hade gått grundkursen tidigare, vissa slutade den så sent som förra veckan. Och det är klart, de hade ju inte riktigt det där med slutartid, bländare, skärpedjup i ryggmärgen, så det blev i mitt tycke lite för mycket teknisk repetition av sånt jag redan kunde. Men även en hel den nytt. Det första vi fick lära oss var att stänga av autofokusen. Det andra vi fick lära oss var att manuellt ställa in vitbalansen. Det tredje vi fick lära oss var att manuellt ställa in exponeringen. (Jamen vad fan ska man då med alla finesser till. Tur man inte köpte en dyrare kamera med fler finesser som man också får lära sig stänga av.) Sedan gick vi ut i Vanadislunden och fotograferade porträtt. Oerhört roligt och intressant. Nästa gång ska vi fota något annat, och tredje gången ska vi titta på bilder.

På vägen hem mötte jag Ia som var ute och gick med frun, så då vet jag att Ia har fått en promenad nu på kvällen också. Bra.

Inga kommentarer: