torsdag 24 april 2008

Klippan Centrum

Eftersom ni läsare redan vet att jag har en högst avvikande musiksmak jämfört med de flesta andra människor, tänkte jag bättra på den imagen lite, ifall den skulle ha bleknat. När jag åkte till fotokursen i eftermiddags grävde jag i handskfacket i bilen för att se om jag kunde hitta någon rolig bortglömd skiva att lyssna på. Och se på fan om jag inte hittade en. En samlingsskiva med den klassiska svenska kultgruppen Torsson från Klippan. Är det någon som känner till Torsson och Svenska popfabriken i Klippan? För att göra det borde man ha varit ung i slutet av 70-talet och början av 80-talet samt inte lyssnat på syntpopen, utan mer på progg eller punk. Torssons musik karaktäriseras bland annat av sina underfundiga texter, små historier kryddade med fullständigt meningslös information. Lyssna till exempel på Det spelades bättre boll eller Sverige. Fullständigt sanslöst bra. Om man inte tar det p för stort allvar vill säga. Gör man det är man inte klok.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jo då visst kommer man ihåg dem.

Anonym sa...

Skam vore väl annat när man bor i trakterna.

Anonym sa...

Det spelades bättre boll, är en riktig kultlåt. Kanonbra, den sjöng vi ofta på campingen.

Hundblues sa...

Mia, javisst ja, du är ju från trakterna, även om jag inte riktigt vet hur långt det är till Klippan från dig. Och det var som fan, kommer du ihåg dem, eller är du äldre än man kan tro?

Yvonne, det är en underbar låt.

Anonym sa...

Jag skulle gärna vara äldre än vad man tror för det innebär att jag ser ung ut och det är precis vad man vill i min ålder.
Nåja även om jag bara var ett barn i slutet av 70 talet/början på 80 så minns jag "Klippans centrum" låten från den tiden likaså "Sverige". Frågan är om de spelades på radio eller om mina föräldrar rent av hade nått kasettband. Men när det kommer till "Det spelades bättre boll" så har man hört den en hel del genom alla år.

Hundblues sa...

Men Mia du ser oerhört ung ut. Man tror ju knappt du var född när punken kom.

Jag har LP-skivorna, både med Klippan Centrum och Det spelades bättre boll. Klippan Centrum fanns ju på en underbar samlingsskiva som hette Svenk Pop. Där fanns ju också andra poetiska mästerverk som Knugen skuk med Kriminella Gitarrer. Det var tider det.