söndag 20 april 2008

Dagboksblad 20 april 2008

Äntligen har vi begått fika-i-trädgården-premiär. Ganska sent på året kan tyckas. Tidigare år har vi fikat redan i mars, men i år gjorde vi det i kortärmad tröja. En helt underbar dag.

För att göra oss förtjänta av fikat rensade vi lite ogräs och släpade en himla massa ris, som vid första bästa tillfälle ska köras till tippen.

Vi har också klippt och kammat en massa på hunden. Nu ser hon riktigt anständig ut. Det gjorde hon inte förut, och det kanske därför grannens tre bostonterrier blev förbannade på Ia och skällde ut henne. Å andra sidan skällde hon ut dem, men dom ser ju aldrig anständiga ut. Och det kan man inte göra mycket åt; det hjälper inte att klippa och kamma dem (förlåt alla bostonterrierägare, men jag har lite svårt för våra tre grannhundar som alltid både ser ilskna ut, och låter ilskna.) Man kan säga att det var tur att vi har staket mellan oss och grannen. I övrigt har Ia njutit av att vara ute i trädgården, gräva lite i rabatterna (men hon ligger helt klart i lä om man jämför med vissa hundar från Vittsjö), och ligga och jäsa i solen. Och i skuggan.

Till efterrätt idag provade jag något som Hannah gav mig (och alla andra läsare av hennes blogg) receptet på för över ett år sedan. Ingefärsstekta bananer. (Recept finns här) OTROLIGT gott. Tack Hannah för receptet. Jag begriper inte varför jag inte provat det tidigare.

Nu har jag bröd inne i ugnen, så det lär bli te och smörgås på sängen innan det är sovdags. Bastubad och sedan te och smörgås, bättre avslut på en söndagskväll finns inte.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Men Ia du måste träna mera på att gräva. Jag är övertygad att du kan bli lika bra som mig på det.

Anonym sa...

Salma du får komma hit och lära mig.

Anonym sa...

mm visst är det gott med ingefärsstekta bananer!

Hundblues sa...

Jo, det kunde jag gissa, men att det skulle vara SÅ gott, det trodde jag inte.

Anonym sa...

Ja jag kommer ju till storstan i sommar. Kanske vi kan ta en kurs då. Bara inte min matte ser det för jag får säkert inte skita ner mig.......

Anonym sa...

Salma, jag har hört rykten om att du och Ofelia ska bo hos oss i sommar. Det blir ett utmärkt tillfälle att ha lite grävkurs.

Anonym sa...

Jag har klippt och kammat mina hundar, men det är inte många som tycker dom ser anständiga ut för det. ;-) (av omröstningen att döma)

Hundblues sa...

Yvonne, glöm inte bort att din sida läses av många som ställer ut sin lagotto. Då är det liksom kört om dom klipps ner för mycket. Men jag tror inte Ia skulle skälla ut Totti och Dino trots att du klippt dom för mycket. Dom är ju fortfarande lagotto

Anonym sa...

Ja, det har du rätt i! Dom är fortfarande Lagotto:-) Tror du att lördagen skulle vara en bra dag att gå en promenad på, när ni kommer till byn? Anders jobbar på fredag och jag ska på intervju.

Hundblues sa...

Lördag är säkert bra, liksom torsdagen. Vi behöver ju inte göra det så märkvärdigt. Vi kan väl ta det som det passar.

Anonym sa...

Om jag inte minns fel så är inte en Lagotto-hund modell på årets hund-frimärken? Jag tyckte att jag skymtade en sådan hund men är inte riktigt säker.

Ledaren på min hundkurs har en nerklippt lagotto, måste erkänna att vi skrattade en del när vi såg honom. Han såg inte klok ut. Ingen utställningshund direkt......

Hundblues sa...

Meja det är riktigt, det är en lagotto på ett av frimärkena. Det är lagotton Pepsi, som ägs av orföranden i rasklubben. Men Pepsi bor hos orförandens syster som uppenbarligen bor nära oss, för vi ser Pepsi ibland när vi är ute och går. Och jag förstår att ni skrattar åt en nerklippt lagotto. Men ibland kan det vara bra för pälsen att klippas ner.