måndag 10 mars 2008

Sär skrivnings porr

Det där med särskrivningar är ju något som brukar roa de som vill verka lite intellektuella (dit jag räknar mig). Ofta får man se eller höra exempel på särskrivningar som är särdeles roliga, men jag brukar ofta fundera på hur många av exemplen som är gjorda just för att vara roliga, och hur många som faktiskt kommer från verkligheten. I lördags när vi var och handlade hittade jag i alla fall en skylt som inte var framställd för att roa, utan faktiskt var ett resultat av någons bristande kunskap.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Särskrivningar, hmmmm. Du kan nog upptäcka några hos mig. Av en underlig anledning så av 99% av fallen vet jag både hur ordet stavas och om det sitter ihop eller inte men ändå så har jag en ovana att göra särskrivningar. Du får hacka lite på mig när du upptäcker nått ;)

Hundblues sa...

Breezie, lek inte med elden. Jag är en språkpolis av värsta sorten. Jag har påpekat för min yngsta dotterts lågstadielärare att han skrev fel (jag minns inte om det var särskrivning eler stavfel), jag hade, tillsammans med en granne som är språkvårdare på regeringskansliet, lust att skicka tillbaka veckorbreven från skolan när våra äldsta döttrar gick i lågstadiet, rättade med rödpenna, eftersom det var något slags fel på i stort sett varenda rad. Så fresta mig inte att språkvårda din blogg; det kan bli många kommentarer.

Anonym sa...

Ingen fara kommentera på du ;) Jag kan ju påpeka bara så där för skoj skull att du har glömt ett L på eller ;) I ditt svar till mig.

Anonym sa...

Haha...jag äääälskar särskrivningar eftersom det är billig underhållning. Fast jag håller med dig att det ser förskräckligt ut i en text.