måndag 31 mars 2008

Konsten att förmänskiga sina husdjur

Jag hör ofta djurägare (oftast hundägare numer, eftersom det är den grupp djurägare jag umgås mest med) berätta om egenskaper hos sina djur. "Han blir så glad när vi öppnar vitrinskåpet och tar fram kristallglasen, för då vet han att det kommer gäster och då bli det extra mycket gos", eller "när jag rotar fram ryggsäcken ser hon så förväntansfull ut, för då vet hon att det blir utflykt till agilitybanan". Eller "vid fullmåne blir min hund också så konstig och kan inte sova ordentligt". Och den senaste: "När min hund känner doften av kaffe, tror hon att det blir fika och förväntar sig ett kex att tugga på." Personligen tror jag inte ett smack på dylika påståenden. Det är bara nonsens och försök från ägarna att göra sina husdjur mer mänskliga. Det vittnar snarare om sociala problem hos djurägarna att umgås med vanliga människor.

PS Det är väl ingen som tror påstående med fikat kommer från la famiglia. Såååååååååå är det inte aaaaaaaaaaaaaalls. Vi fikar ju nästan aldrig och det är inte alls speciellt viktigt för oss, och vi har inget som helst behov att inkludera Ia i den sociala gemenskapen en fika tillsammans innebär.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, nu får du verkligen förlåta mig (hoppas jag) men La Famiglia var faktiskt de första jag fick i tanken när jag läste det sista påståendet.:-)

Måste också säga att det var tur att du dementerade påståendet omg i nästa stycke, annars hade ni nog fått dras med ryktet om att er hund förväntar sig trevliga upplevelser när det vankas fika.

För de som följer din blogg, är det ju sedan tidigare uppenbart att fika och nybakt fikabröd i goda vänners lag, inte är något för er. :-). humm, hoooost, oj, fick visst något i halsen.

Hundblues sa...

Tack Yvonne, det är så skönt med bloggvänner som känner en och förstår en väl.

Anonym sa...

Vi har en på jobbet som aldrig kallar sig "matte" utan hon säger "mamma" om sig själv när hon pratar med sina hundar....

Och så vill jag faktiskt påstå att Tosca är förmänskligad också - för denna hund ser skillnad på vilken ryggsäck jag tar fram. Om det är min ryggsäck jag har på jobbet bryr hon sig inte, tar jag fram den jag har när vi tränar så blir hon glad (kanske luktar det av alla hennes saker däri, vad vet jag).

Anonym sa...

eftersom mina hundar är mina bebisar så förmänskligar jag dem aaaaldrig....

Hundblues sa...

...för att inte tala om alla dem som låter sina hundar prata med varandra på diverse bloggar ;)

Helena, jag är övertygad om att Tosca ser skillnad på olika ryggsäckar.

Catrin, jag tror dig. Nästan.

Anonym sa...

Ja breezie här säger ingenting utan läser vidare med ett leende på läpparna ;)

Anonym sa...

Vaddå, bara för att Ia endast en gång (vad vi minns) lyckats sätta sig vid tangentbordet och skriva en kommentar.
Klart vi hundar pratar med varandra via bloggar, eller hur kompisar?!

Hundblues sa...

Tosca, det har faktiskt hänt flera gånger att Ia hamnat vid tangentbordet, men det är nästan uteslutande i kommentarer på andra bloggar. Jag bevakar min egen blogg och mitt tangentbort lika bra som du bevakar din lilla Nasse.

Anonym sa...

HA HA HA alltid kul att läsa och kunna känna igen en lögn;)

Mina (våra) hundar är inte ett dugg förmänskligade...så egentligen fattar jag inte överhuvudtaget vad du menar????

Oj, hör här att Primo och Acke hälsar till Ia....;)

Anonym sa...

hrm...hrm...får väl erkänna att ett o annat mamma har slunkit över mina läppar i samvaron med mina bebisar...hrm...inget ja e stolt över...alls...hrm...

Hundblues sa...

Ett spännande ämne verkar det vara. Något som är mycket viktigt här i livet är att ha distans till sig själv. Man måste kunna titta på sig själv i bland och skratta åt det man ser. Annars är man rökt.

Tessan, Ia hälsar tillbaka och undrar när hon ska få träffa Acke. Det blev ju inget när vi var i Linköping förra året.

Anonym sa...

Acke hälsar att han kan träffas när som;) Men jag tycker att han är för ung för att resa ensammen....ska ni till Norrköping på utställning?
Vi ska nog bara dit och titta eftersom Primo ska klippas ner....tror jag, kanske eller så....

Hundblues sa...

Norrköping har vi inte planerat för. Däremot tänker troligen traditionsenligt åka till Göteborg över Kristi Himmelsfärdshelgen, och då passerar man visst Linköping.

Hundblues sa...

Norrköping har vi inte planerat för. Däremot tänker troligen traditionsenligt åka till Göteborg över Kristi Himmelsfärdshelgen, och då passerar man visst Linköping.

ulrika sa...

Jag förstååår inte alls vad du menar??? Vår lillgosse skulle vi förmänskliga honom? Vackerpojken.....

Håller med dig hindar är hundar och barn är barn men nog känner man ibland då 13 åringen spelar ut hela sitt senarium och hormonerna sprutar att nog är då hunden lättare......

Senast idag vid lunchbordet hörde jag om "moster" och hunden (hundägaren är syster till min kollega) och då undrar man ju hur det kan bli så... är inte det att gå lite väl långt......

Hundblues sa...

När jag talar om moster, syster, mormor eller morbror, menar jag just det. Ias syster är Basta. Ias morbror är Tristan och Ias mormor är Graz. Så det så!

Men å andra sidan kan man ju inte behandla sina älsklingsdjur som vilken byracka som helst.