måndag 10 mars 2008

Resultat från lördagens frukost

Det ska fan försöka fotografera. I lördags var vi alltså hemma hos vännerna på frukost, något som vi gjort tidigare och som varit väldigt trevligt. Jag tänkte jag skulle försöka fånga lite av detta på bild. Jag satt en lång stund på fredagsvällen för att förbereda mig. Jag gick igenom vilka tekniska utmaningar jag kunde stöta på, jag funderade på motiv för att kunna spegla känslan, och jag gjorde noggranna anteckningar. Och hur blir det när man kommer dit då? Bara skit. Inte fan hjälper hårt arbete. Vad det känns tröstlöst när det inte alls blir som man tänkt sig.
http://www.fotodagboken.nu/gallery/hundblues/1881

7 kommentarer:

Anonym sa...

hallå,
de var ju fina, läs det jag skrev om beskärning...
man kan bara förbereda fotograferingar i studio o knappt då...i verkligheten kan man ej styra över ljus, modeller osv
De bästa bilderna sker spontant på plats man ser i ögonblicket vad som ska fotas, planerar man för mkt kan dessa bilder gå till spillo då man letar efter det planerade som kanske ej uppenbarar sig. Släpp loss, karl!

Hundblues sa...

Näe, man kan inte styra så mycket i verkligheten, men det jag hade funderat på var vilka känslor och stämningar jag ville skildra,men inte hur. Med tanke på din kommentar om beskärning vet jag inte om jag törs erkänna att jag faktiskt har jobbat med att beskära bilderna. Jag hoppas fotokursen ger mig mer kunskaper om det området.

Anonym sa...

beskärning är mkt tycke o smak också!! Man kan pröva på en tidningsbild vilken som helst, ta en "ram" o bara för runt över bilden o känn på hur bilden förändras när man utesluter vissa bitar, detaljer, rymd ovanför-under osv, jag tycker det är jättekul att sitta o pilla med o vips har man en helt ny dynamik i bilden! (ser bilden ur en ny ram...öh...)

Hundblues sa...

Jodå jag förstår, MEN JAG KÄNNER JU INGENTING!! Det händer inget när jag beskär.

Anonym sa...

det är inga fyrverkerier man ska känna som när man blir kär...
du bara ser att jaha nu ser bilden annorlunda ut...alla kan ju inte vara så tokiga som jag...

Hundblues sa...

Catrin, jag jobbar på min tokighetsförmåga, så vi får väl se om jag såsmåningom kommer till någon högre insikt.

Hundblues sa...

Catrin, jag jobbar på min tokighetsförmåga, så vi får väl se om jag såsmåningom kommer till någon högre insikt.