lördag 15 mars 2008

Dagboksblad 15 mars 2008

Steg upp tidigt som fan, för att åka till stan och förbereda inför ordensmötet. Mellan 8 och 10 förberedde vi. Sedan fick jag möjlighet att vanka runt i stan några timmar, för att vara tillbaka halv två inför mötet.

När jag ändå gick runt i stan gick jag in på ett antikvariat och köpte en gammal årsbok från STF. Jag valde år 1964, av två skäl. För det första handlar den om Bohuslän, och för det andra innehåller den en hel del bilder av fotografen Pål-Nils Nilsson. Han var under en rad av år en ofta anlitad illustratör till STF:s årsskrifter. Hans bilder, vill jag minnas från den tiden jag höll på med foto, är väldigt bra. Enkla, han kan säga mycket utan en massa krusiduller.

Till middagen var vi bortbjudna till bekanta. Vi har som princip att om vi inte träffas annars, ska vi i alla fall träffas och titta på melodifestivalen tillsammans. Problem uppstod då det visade sig att det förbannade mötet tog mer än en timme längre än jag planerat. Det blev till att köra hem i ilfart och sedan raskt bege sig iväg till schlagermiddagen. Eftersom Ia varit lite lurig med nya människor den senaste tiden hade jag i förväg talat med dem vi skulle besöka, och bett dem att vara noga med hur de hälsar på Ia och allmänt umgås med henne. Det vore ju ytterst olyckligt om hon blev skrämd och började skälla på dem så fort vi kom dit. Nu gick det emellertid så jävla bra som det bara kan gå. Ia blev inte ett dugg skrämd, tvärt om, hon verkade verkligen gilla att komma bort. Inte för jag vet om Ia minns och om det spelade någon roll, men den familjen var hemma hos oss för ett år sedan och träffade Ia redan då. Och vad ännu otroligare var, Ia skötte sig hur exemplariskt som helst, ur alla aspekter. Hon låg och sov på skorna i hallen när vi käkade middag, och hon grävde inte ut chipsen ur folks mun (utom min) och hon nosade upp en gammal chipspåse under soffan. Vad mer kan man önska sig?

Tidigare på dagen har det också varit bentvätt och kardning av päls. På Ia. Allt för att hon ska vara respektabel inför morgondagens utflykt till uppfödare för klippning.

Inga kommentarer: