söndag 8 juni 2008

VILKEN JÄVLA SMÄLL!!!!!!!!!!!!!!

Tjugo i fyra i morse vaknade vi, inklusive hunden av en jävla smäll. Det var inte svårt att komma på att det var åskan som härjade. Jag hade hört den på håll alldeles innan jag gick och la mig, så jag hade stängt fönstret för att vi inte skulle skita på oss om den kom närmre. Men jag kan säga att nästa smäll hjälpte inga stängda fönster mot. JÄVLAR VILKEN SMÄLL!!!! Det blixtrade till om nattlampan vi har hängande i sovrumsfönstret, sedan slocknade den. Men sänglampan fungerade. Efter en stund började det pipa om larmet. Då masade jag mig upp för att undersöka varför det pep. När jag hade ringt larmcentralen och pillat en stund på larmet kom vi fram till att det hade gått en säkring, så den pep för nätbortfall. Jag bytte säkring och gick och la mig. När jag hade vaknat på morgonen gick jag runt och tittade på förödelsen. TV:n hade gått sönder. Skymningsreläet till sovrumslampan hade gått sönder. ADSL-modemet hade gått sönder, och nätverkskortet i datorn hade gått sönder. TV:n köpte vi i oktober förra året, så dete var väl lite synd på den. Till frukosten funderade vi på om vi hade tecknat någon tilläggsförsäkring när vi köpte den. Vi gör sånt ibland och ibland inte. Några papper hittade vi inte, men jag slängde in TV:n bilen och åkte bort till affären där vi köpt den. Där kunde dom berätta att vi faktiskt hade en tecknat en tilläggsförsäkring. Man kan väl säga att det troligen var ganska väl investerade 1400 spänn, för det lär kosta mer att laga den.

Men hur jävla lyckat var det att TV:n går sönder samma dag som yngsta dottern får PlayStation i födelsedagspresent? NOT. Jag har nu plockat in vår 15"-TV från husvagnen, och visst går det att spela SingStar på den också, men det är väl sisådär.

Jag har också köpt nytt ADSL-modem, och det var då jag upptäckte att även nätverkskortet i datorn var trasigt. Men jag provade min jobbdator mot nya modemet bara för att se om det fungerade, och trot eller ej, men för första gången fick jag fullständig kontakt med jobbets nätverk. Det har aldrig hänt förut. Det måste har varit något strul med gamla modemet. Sedan lovade jag att förbarma mig över mina föräldrars avdankade bärbara dator, och den tog dom med sig när dom kom hit på kalaset. Och uppenbarligen fungerar den utmärkt.

Vi får se hur jag ska få liv i vår vanliga dator. Antingen byter jag nätverkskort (går det?) eller också köper jag en sån där trådlös nätverksmojäng som man ansluter i USB-porten (det finns har jag för mig?!?). Jag passade nämligen på att samtidigt med modemet även köpa en trådlös router, så om jag får den att fungera har jag snart trådlöst nätverk hemma. HURRA!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh sicket elände!

Hundblues sa...

Kan man lungt säga. Enda trösten (om det nu egentligen är någon tröst) är att vi inte är ensamma om att ha fått saker förstörda av blixten. Jag fick nyss ett mejl från en granne om att det var många som hade fått både datorer, DVD-spelare och TV-apparater förstörda. Vi fick ju inga datorer förstörda, och det måste sägas vara en jävla tur.

Anonym sa...

Det är så tråkigt när man får sin apparater förstörda. Vi har tyvärr också varit ute för det.

Åskan slog ned i ett annat hus vi bodde i en natt. Vaknade av en jättesmäll och en blå ljusstråle, från elkontakten, som korsade hela rummet. All el slogs ut i huset samt i området runt om. Sedan dess är jag åskrädd. Vill inte vara inomhus vid åskväder.

Hundblues sa...

Det värsta är att jag inte tror det kan hända mig. Men ändå vet jag genom mitt jobb, ganska väl vilka otroliga krafter som släpps loss i ett blixtnedslag. Men sannolikheten för att det ska hända igen är väl ganska liten, eftersom det som inte kunde hända faktiskt har hänt (eller hur det var Tage Danielsson uttryckte det)