lördag 14 juni 2008

Dagboksblad 14 juni 2008

Och så var det då hundutställning i Avesta idag. Men utan oss dessvärre. I stället började vi dan med att ta farväl av äldsta dottern som åkte till London med en kamrat, som en slags 18-årsresa. Enligt SMS lär dom ha kommit fram och installerat sig på hotellet. Sedan, efter frukost åkte jag iväg för att hämta en ny TV. När det var gjort var det hög tid att ge sig av. Först åkte vi till Tristan med familj för att lämna av Ia, och sedan begav vi oss iväg till studentuppvaktningen. Alltid lika roligt och trevligt att träffa den familjen och komma på fest hem till dem. Det hade tidigare glunkats om att festföremålet i fråga skulle få en kamerea av sina föräldrar i studentpresent. Kanon tyckte vi, då kan vi köpa ett riktigt objektiv till henne, en 50/1,8 (alltså en ljusstark normal), som för övrigt tecknar mycket bättre än de dåliga zoomar som följer med när man köper en kamera idag. Redan när kameran fördes på tal första gången sa jag att jag har en del tungt vägande synpunkter att beakta i valet av kamera, och jag bad att få framföra dem före köp. En av dessa synpunkter var att man bör välja en Canon eller Nikon, för till de andra märkena (Olympus, Sony, Pentax) finns det inga anständigt billiga ljusstarka normalobjektiv. När jag frågade förra veckan hur det gick med kameraköpet fick jag höra att dom redan köpt kamera, utan att lyssna på mig. Och hur bra blev det? En Olympus hade dom köpt. Säkert en bra kamera på många sätt. Dom hade läst tester och kommit fram till just det. Men inga tester beaktar tillgången på ljusstarka normalobjektiv. Inte heller beaktar tester hur begagnatmarknaden ser ut. Den är ju stört för Canon och Nikon. En test i en tidining tar inte heller hänsyn till möjligheten att få låna objektiv och blixt av mig, och dessutom kunna få extra mycket hjälp av mig om man hade valt en Canon. Men rent vetenskapligt var nog Olympus 420 en bra kamera. Och nu blev det så att vi betalade en del av kameran i stället.

Nog om kalaset (jag tog en massa bilder, dom kommer senare när dom är framkallade och kopierade. Efter kalaset åkte vi hem, och efter ytterligare en stund kom Hannah, Joakim, Tristan och Ia hem till oss. Och det verkade inte ha varit ett dugg synd om Ia, vilket också bilderna på Hannahs blogg visar. Vi fikade tillsammans och sedan åkte dom hem, men lämnade Ia kvar (tur det). Resten av kvällen har familjen roat sig med Singstar och att äta te och scones. Och nu vidtar mörkrumsarbetet med dagens bilder.

Inga kommentarer: