tisdag 17 juni 2008

Vad är magkänsla? Kan man lita på den?

Som den trogne och noggranne läsaren vet, har jag sedan jag började mitt jobb som chef ägnat en stor del av min tid åt rekrytering. Jag har träffat en massa personer och intervjuat dem. Nu har jag träffat alla och också bestämt mig för vem jag vill anställa. (Välkommen Helena, jag ringer dig i morgon så får vi göra upp detaljerna.) Jag har träffat sex personer, alla har grundläggande kvalifikationer som projeketledare (vilket alltså är vad jag söker), så det som fällt avgörandet har varit hur väl jag tror de kommer fungera på vår arbetsplats. När jag hade träffat de tre första hade jag en klar favorit. En var överkvalificerad och troligen inte så lättsam, den andre var jävligt tråkig. Sedan kom nästa grupp om tre. Även där hittade jag lätt en favorit. Den ene kändes lite märklig och kanske inte så smidig och den andre var visserligen erfaren som projektledare, men inte alls i den omfattningen som de andra fem. Vad det var hos mina två favoriter som gjorde dem till just favoriter vete fan, men dom kändes rätt. Svårt att sätta fingret på vad. Och en kändes mer rätt än den andre, och ännu svårare att sätta fingret på vad. Idag har jag haft samtal med hon från rekryteringsfirman som gjort grundjobbet, och tanken var att vi tillsammans skulle hitta rätt person. Det visade sig att vi faktiskt hade samma person som favorit, och de personer som jag inte riktigt gillade kunde hon sätta ord på vad det var jag kände. Mao, magkänslan är fruktansvärt effektiv på att välja. För vad är magkänsla? Jo det är hjärnan som gjort en intellektuell analys utifrån en massa fakta, på samma sätt som vi gjorde idag, men magkänslan betyder att hjärnan arbetat undermedvetet. Det är därför magkänsla och saklig analys ofta stämmer överens, för det är samma process, med den skillnaden att magkänslan är undermedveteen och analysen fullständigt medveten. Så slutsatsen blir; lita alltid på magkänslan, för den är minst lika sakligt underbyggd som någonting annat.

Inga kommentarer: