söndag 29 juni 2008

Dagboksblad 29 juni 2008

Dagens utflykt beslutades gå till Helsingborg, och Dunkers Kulturhus. Där fanns nämligen utställningen Plastic Fantastic, en utställning med ett stort antal bruksföremål i plast, som visar hur plasten har använts sedan den introducerades i Sverige. Det är Thomas Lindblad som lånat föremål från sin privata samling till denna utställning. Thomas Lindlblad presenteras i utställningen som "Sveriges främste plastkännare och samlare, konstvetaren Thomas Lindblad". Men man har glömt det viktigaste i presentationen, har är också äldsta dotterns svensklärare, varför hon kände sig tvungen, eller kanske snarare road av att gå och se utställningen med hans plastföremål. Det var en intressant utställning, och jag fick lära mig ytterligare ett namn på en sak som egentligen är ett företagsnamn. (Sedan tidigare känner jag bland annat till Jeep, Thermos, Frigolit, CombiCamp och Primuskök.) Polva trodde jag var beteckningen på en plastdunk, men det visade sig alltså vara namnet på ett företag som tillverkade plastdunkar.

Medan tre av oss besökte utställningen gick frun och Ia i Sofiero Slottspark i stället. Det var säkert också roligt och fint. Vi klarade för övrigt att köra genom Lund utan att köra fel. Det brukar gå hyfsat bra att köra genom Lund om man ska österut, dvs mot Österlen, men när jag kommer därifrån och ska upp till Helsingborg kör jag nästan alltid fel. Men inte idag, det gick som på räls.

Den utflykten tog i stort sett hela dagen, så när vi kom hem var det dags att göra middag, och sedan vidtog promenad först in till Simrishamn för att bil besviken när inte det fanns italiensk glass att köpa, och sedan promenad bort till Vårhallarna för fika. Och nu har det blivit dags att gå och lägga sig. Jag har just börjat läsa sista boken om Harry Potter, och den är lika lättläst som de andra, mao jävligt svår att lägga ifrån sig, så vi får se om jag läser hela natten eller om jag kan sluta när det rimligen borde vara sovdags.

Inga kommentarer: